10 juni, maandag Kumamoto

11 juni 2019 - Kumamoto, Japan

Vandaag een klein rustmomentje, we vertrekken pas om 10.00 u met bus richting Mount Aso, dus volop gelegenheid om gratis te ontbijten. Was Japans ontbijt met veel warme hapjes en weinig brood en kaas. Zaten toch lekkere dingen tussen en ze hadden cappuccino. Om 10.00 u vertrok de bus. Het was redelijk zonnig weer. De rit naar de vulkaan zou ongeveer 2 uur duren. Vanwege een grote aardbeving in 2016 was er nog steeds een deel van de weg niet hersteld waardoor de rit iets langer duurt. Eerst nog door Kumamoto (738.000 inwoners) daarna door agrarisch gebied met veel rijstvelden en al snel omhoog de bergen in. De Mount Aso is 1600 m hoog, zijn krater,  is ontstaan 19.000 jaar geleden en heeft een afmeting van 15 km bij 25 km, oftewel 375 km2. Ter vergelijking, groot Parijs is 64 km2. In de krater zijn inmiddels 3 steden en 2 dorpjes gebouwd. Op 4 plekken is nog vulkanische activiteit. De laatste uitbarsting is 2 maanden geleden geweest.

Bij bovenkomst begon het toch wat te betrekken, er hingen nogal wat wolken rondom de krater. Gestopt op een heel groot parkeerterrein bij het Mount Aso museum en snel door naar helicopter plaats. Dat stelde niets voor, een auto, een mannetje en dat was het. De helicopter was nog onderweg. Voor 7 min betaalden we 10.000 jen (ong. 80 euro) per persoon. Er konden 3 tegelijk mee. De helicopter kwam eraan en de eerste drie van de groep gingen de lucht in. Renée en ik zaten niet in dezelfde vlucht. Hoewel het redelijk bewolkt was hebben we toch kunnen genieten. Eerst vloog hij over de grote krater, daarna dichter naar de plek waar de vulkaan nog rookte. De helicopter mocht niet te dicht bij komen maar je kon er toch aardig inkijken. Verder kon je de uitgestrektheid van de krater ook goed zien. Weinig vulkaan as maar helemaal groen, alleen rondom het rokende deel veel gestolde lava. Na 40 min was iedereen aan de beurt geweest van de groep en gingen we met de bus nog iets verder richting kraterrand. Je mag er echter niet opkomen. Vanaf het punt het dichtstbij teruggelopen naar museum. Dit duurde ongeveer 40 min. Inmiddels begon het wel steeds helderder te worden zodat we bij aankomst bij het museum nog wat stoeltjes buiten bij elkaar gezet hebben en in zon nog even wat gedronken. De vulkaan dampte behoorlijk. Om 14.00 u vertrokken we weer richting Kumamoto.

Inmiddels strak blauw. Bij het terugrijden zijn we nog afgezet bij Suizenji-Jo-juin tuinen. Dit tuinencomplex is ruim 400 jaar geleden aangelegd door een welgestelde Japanse familie. Er zijn verschillende thema’s door elkaar heen in verwerkt geïnspireerd op de Mount Fuji. Het was een weelderige tuin maar het merendeel van de planten was reeds uitgebloeid. Wel waren ze de bomen aan het snoeien, dit gebeurt met een schaartje om de vorm er vooral maar goed in te houden, niet van dat ruige werk dus. Daarna met trammetje terug naar hotel. Op hotelkamer rustig aan gedaan, wat aan verslag gewerkt en wat gerust. Om 19.30 u de stad in om te eten. We belandden bij een Japans restaurantje met thema “kip”. Alles van de kip was te krijgen. Bestellen ging electronisch, nummer van gerecht opgeven, aantal, soort saus, etc. Alleen is ons Japans niet goed genoeg dus buurman schoot te hulp. We zaten naast elkaar aan de bar, te kijken naar de kok die alles bereidde, veel spiesjes vlees die op grill werden bereid. Smaakte goed. Daarna nog even naar een kroeg/kelder waar mogelijk nog wat lui uit de groep waren. De eigenaar speelde de avond ervoor zelf jaren 70 muziek op z’n gitaar en dat scheen wel goed te zijn. Er waren inderdaad wat lui en uiteindelijk ging de eigenaar niet onverdienstelijk spelen. Om 23.30 u na wat biertjes die extra duur waren vanwege de live muziek naar hotel terug.

1. Cathelijne:
    11 juni 2019
    ik heb op belgië wel eens een tuinprogramma gekeken waarin de (engelse) presentator Monty Don, in Japan was op tuinbezoek. toen heb ik inderdaad gezien dat soms met een schaartje de bomen worden gesnoeid. ik kon het bijna niet geloven. onwaarschijnlijk, maar goed, het was nodig blijkbaar.......... onderhoud mag wat kosten. ik vind het wel schitterende tuinen allemaal. heel sereen. die kegel van de vulkaan lijkt wel op instorten te staan zo met die barsten er in! gevaarlijk hoor.
  2. Annemiek:
    11 juni 2019
    Klinkt helemaal.goed. Ja ik ben een beetje laat met lezen en reactie. Was druk op werk en lang weekend. Jost zit nu in de VS. Hier verder alles goed. Ga verder met lezen.
  3. Peter-Paul:
    11 juni 2019
    Renee heeft haar roeping gemist. Wat een professionele uitstraling.
    Opvallend groen die krater. Mooie foto's weer.
    Toch bijzonder zo slecht als Japanners Engels spreken.