11 juni, dinsdag Kumamoto naar Nagasaki

12 juni 2019 - Nagasaki, Japan

Weer bijtijds opgestaan en sandwich op kamer gegeten als ontbijt. Om 8.00 u vertrek uit hotel en naar station om met Shinkansen naar Nagasaki te gaan. Eerst trammetje om bij station te komen. Heeft Kumamoto 2 stations, één voor Shinkansen en één voor gewone treinen, zitten we in verkeerde trammetje. Uitstappen en overstappen, gedoe maar uiteindelijk ruim op tijd bij station. Trein stond er al dus gewapend met kop koffie ingestapt. Tijdens zo’n reis zie je weinig van de omgeving, veel tunnels en ook veel betonnen geluidsschermen. Het tracé staat grotendeels op palen ivm aardbeving. Japanners vertrouwen erg op hun bouwkunst. Ik moet zeggen het ziet er allemaal ook wel zeer degelijk uit. Hadden overstap, van Shinkansen op gewone trein in Shin-Kurume (?).wachtend op de gewone trein kwam er een trein voorbij met de tekst “huis ten bosch” erop en in oranje kleur geverfd. Vlakbij Nagasaki ligt het Holland village en deze trein maakt daar reclame voor. Onze trein kwam om 10.20 u aan. Moderne trein maar comfortabel rijdt die niet. Een erg hobbelig spoor, is in Nederland vele malen beter. We hadden goed weer blauwe lucht en volop zon. Om 11.50 u gearriveerd in Nagasaki. Deze stad heeft ruim 400.000 inw en is aan een baai aan de Japanse zee gelegen. De gote Mitsubishi scheepswerven zijn hier. Het station is oud, maar er wordt volop gebouwd aan een nieuwe, waarschijnlijk ook Shinkansen proof.

Met idem oud klein trammetje naar ons hotel, ligt net iets buiten centrum maar voor ons centraal. Bij aankomst bleken de kamers al gereed en onze bagage was keurig vanuit Hiroshima hierheen gekomen. Goede service. Op kamer even alles weer uitgepakt en klaargemaakt voor ons middagprogramma. Eerst nog even op bed gelegen. Om 13.30 u vertrokken we met als eerste tussenstop de Oura Cathedral. Dit is een witte kerk gebouwd in 1864 olv de eerste bisschop van Nagasaki. De kerk met mooie glas-in-lood ramen is gesticht voor de buitenlandse gemeenschap die zich na het tekenen van nieuwe handelsverdragen in Nagasaki vestigden. Hij was ook bedoeld om de 26 martelaren te eren (door shogun in 1597 vermoorde christenen na verbieden christendom). De kerk is een nationaal monument en is een van de oudste kerken en grootste houten gotische kerk van Japan ( hè, hè wat ‘n zin). Erg mooi, bij deze kerk, gek eigenlijk na al die tempels opeens herkenbare westerse gebouwen te zien. Bij de kerk nog 2 gebouwen, voor christelijk onderwijs, nu ingericht als museum. Deze kerk lag vlakbij het Gloverpark.

Na heropening van de havens van Nagasaki 2e helft 19e eeuw, bloeide Nagasaki op tot een rijk ontwikkelde stad. Er was geschikte behuizing nodig voor de toestroom van buitenlanders die zich hier vestigden. In het Gloverpark staan nog veel comfortabele stenen en houten huizen uit die tijd. Ze kijken erg mooi uit over de stad en de haven. Het bekendste woonhuis in Europesestijl is het Gloverhuis (nu in de stijgers vanwege renovatie als gevolg van aardbeving). Dit in 1863 gebouwde huis was de plaats van handeling van Puccini’s opera “Madame Butterfly”. Thomas Glover, die de eerste stoommachine naar Japan bracht was een energieke Schotse ondernemer die zich bezighield met exploitatie van kolenmijnen, scheepswerven en import van thee. Er stonden nog meer prachtige huizen in een heel mooi aangelegde tuin. Omdat het tegen de heuvels lag en er dus veel trappen waren, waren er ook roltrappen voor ons. Heerlijk. Het uitzicht over de baai en stad waren inderdaad erg mooi. Prachtig gelegen met de scheepswerven vlakbij. Nog op terrasje ijsje gegeten. Het is wel een hele happening, heel veel winkeltjes voor de dagjesmensen. Gelukkig was het vandaag niet zo druk.

Daarna weer de heuvel afgelopen en richting Dutch Slope gegaan. Deze straat is nog door de Nederlanders geplaveid. Aan deze straat ook weer in Europese stijl gebouwde houten huisjes. We zitten hier dus echt op historische grond. Zijn we nog niet eens in Dejima geweest, het eiland waar de Nederlanders in de 17e eeuw woonden. Dat staat vanavond of morgen op het programma.

Terug in hotel even gelegen. Om 18.00 u weer Nagasaki ingelopen. Het koelde wat af, een windje vanaf zee. Ook in deze stad weer uitgebreide winkelpromenades. Onderweg kwamen we nog langs een typisch westers café waarschijnlijk deed het in vroegere tijden dienst als sociëteit of iets dergelijks. Op bord buiten stond happy hour (niet voor niets telraam), dus wij voor biertje naar binnen. Inderdaad een oud westers ingericht café. Prima, lekker rustig. Daarna op zoek naar een restaurantje, in eerste instantie was het moeilijk iets te vinden maar uiteindelijk zaten we in de goede straatjes en hebben ergens op de 1e verdieping gegeten. Piepklein dingetje, alleen Japanse kaart, lastig. Wel heerlijk gegeten, soort gebakken dumplings, opgediend op sissende bakplaat en een soort pannenkoek met kaas. Prima, koste geen geld. Kon ook niet want aan de inventaris van dit etablissement was het nooit uitgegeven. Daarna naar de Starbucks voor koffie en langs 7eleven voor ontbijt. Daar liepen we nog 2 lui van de groep tegen het lijf en besloten om nog even een biertje te drinken in de sociëteit. We zaten er uiteindelijk met zessen van de groep omdat we niet veel later weer 2 tegen kwamen. Om 23.00 u terug in hotel. Morgen iets rustiger aan. Een deel van de groep gaat naar een verlaten eiland voor de kust dat ook in één van de laatste James Bond films voorkwam. Het zijn de op stel en sprong in de 70er jaren verlaten woningen en kolenmijnen van Mitsubishi die het eiland een desolaat en troosteloos aanblik geven. Wij gaan er niet heen, we hebben gekozen voor bezoek aan vredespark, de plek van de A-bom.