12 juni, woensdag Nagasaki

13 juni 2019 - Nagasaki, Japan

Heerlijk geslapen, we hadden niet echt verplichtingen. De zon scheen en een enorm cruiseschip was afgemeerd aan de terminal vlak tegenover ons hotel. Na ontbijt op kamer om 9.15 u met trammetje vertrokken richting vredespark. Ten opzicht van ons hotel ligt dat een stukje ver weg. Om 10.00 u waren we daar. Een aantal roltrappen brachten ons in het park met als belangrijkste item, het vredesbeeld, een groot bronzen beeld van een mensfiguur die met de ene hand naar de lucht wijst waarop op 9 augustus om 11.02 u de bom is komen vallen en met zijn andere hand naar ons allen wijst als teken/symbool van vrede. In het park liepen nog honderden luidruchtige Chinezen, waarschijnlijk afkomstig van dat ene cruiseschip. Dan weet je dat het met respect en zo gedaan is. In het parkje nog een fontijn en wat sculpturen die andere steden/naties aan Nagasaki geschonken hebben. Daarna doorgelopen naar de Urakami kathedraal. Dit is de grootste christelijke kerk in Japan en stond een paar honderd meter van het epicentrum van de explosie. In 1958 is deze kerk herbouwd. Geblakerde heiligenbeelden, zonder hoofd zijn achtergebleven als aandenken aan deze tragedie.

Daarna teruggelopen naar park naar de plek van het epicentrum. Hier staat een sobere naald. Enkele Japanse klassen stonden hier keurig in de rij om er een foto van te maken. Wat een verschil met die Chinezen een eindje verder op. Het oorspronkelijke maaiveld van voor de ontploffing ligt ca 2 m lager. Na de explosie hebben ze het puin niet meer weggehaald maar zijn er bovenop gewoon weer gaan bouwen.

Daarna door na het ernaast gelegen A-bom museum, een architectonisch aardig ontworpen gebouw. Dit museum geeft, vind ik, een beter beeld van de impact van de A-bom dan in Hiroshima. Kwam omdat het misschien minder druk was. Wat goed in beeld wordt gebracht is de enorme verwoesting die de plutoniumbom heeft veroorzaakt. De bom is eigenlijk op de verkeerde plek terecht gekomen. Doel waren de Mitsubishi scheepswerven, maar het was bewolkt en de piloten, die met een tekort aan brandstof dreigde te komen, zagen een gat in de wolken en dachten: laat maar vallen. Daardoor kwam de bom 4 km noordelijker op 500 m boven de grond tot ontploffingen, precies bij de christelijke enclave van Nagasaki. In de eerste zaal is een reconstructie van restanten van de Urskami kathedraal te zien evenals verwrongen staalconstructies door de enorme explosie. De windsnelheden bedroegen 360 km/uur, de temperatuur een paar duizend graden. Binnen de 30 seconden had de explosie zich al 3 km verspreid. Enorme branden hebben tot in de avond gewoed. De veelal houten huisjes zijn allemaal weggevaagd. Van Zwaardere stenen gebouwen zijn muren weggeblazen of ontzet. Naast al deze gruwelijkheden werd ook aandacht besteed aan de wapenwedloop en de pogingen om de nucleaire wapens de wereld uit te krijgen. Maar ook hier is het interessant te zien dat de Japanners absoluut geen aandacht besteden aan de context, waarom deze bom ingezet is. Wat de Japanners zelf voor een leed hebben aangericht in de hun omringende landen en het fanatisme waarmee ze streden. Al met al een mooi (is natuurlijk niet de juiste term) aangrijpend museum. Daarna met trammetje weer terug de stad in. Over het riviertje de Nakishima zijn verschillende stenen bruggetjes gebouwd. Dit levert mooie plaatjes op dus we hebben dat ook nog maar even gedaan. Ja was erg mooi, leek in de verte een beetje op de Oude Gracht in Utrecht met zijn werfkelders, maar dan zonder kelders. Vervolgens nog een een zoet taartje gegeten in bakkerswinkeltje. In Japan zie je de lekkerste gebakjes, Japanners zijn echte zoetekauwen. Hadden zelfs cappuccino. Deze keer dus Starbucks overgeslagen.

Daarna door naar Dejima, het Hollandse eiland van de VOC waar wij als enige met de Japanners handel mochten drijven en in feite was dit eilandje het enige contact dat het geïsoleerde Japan met de buitenwereld had. Dejima was dus een Nederlands enclave met dikke lemen muren omgeven , ter grootte van 1,5 km2, waar alleen Handelaren, prostitués en monniken toegelaten werden. Alle handel die de VOC vanuit Batavia aanvoerde richting Japan werd hier verhandeld. De 20 huizen zijn keurig gerestaureerd, het ziet er een beetje te gelikt uit, maar volgens mij voor Nagasaki erg belangrijk. De houten huisjes zijn ingericht met exposities over hoe het eraan toeging, de handel, het contact, het leven, etc. Een must om te bezoeken. Gelukkig stond Nijntje ook in dit museumdorpje. Onze voorvaderen waren erg ondernemingsgezind.

Daarna naar havenfront gelopen. Hier ontdekten we de eerste terrasjes! Hebben er een likijsje gegeten en toen verder gelopen op zoek naar nog wat souveniers wat niet gelukt is. Om 16.30 u terug in hotel. Aan verslag gewerkt onder genot van een biertje. Vanavond met groep al een soort afscheidsetentje.

Dus om 18.30 u bij receptie van hotel verzameld, iedereen was er op één stel na, die waren nog onderweg van hun programma. In een Japans restaurant gegeten, schoenen moesten uit en aan tafel gelukkig was onder de tafel voldoende ruimte voor onze benen zodat we normaal konden zitten. We zaten aan 2 tafels. Aan onze tafel werd van alles vlees, vis, groente en noodles besteld zodat we gewoon konden pakken. Daarnaast werd voldoende bier, wijn en Saké gedronken. Werd een erg gezellige boel. Onze reisbegeleidster had nog voor iedereen een klein presentje, nl een tubetje met wasabicreme of knoflookcreme. Erg aardig. In totaal hadden we voor

€ 54 gegeten. Daarna nog met een paar lui naar onze happy hour bar gegaan voor afzakkertje. Waren om 23.30 u terug in hotel.

1. Peter-Paul:
    14 juni 2019
    Het zit er weer op.
    Goede terugvlucht. Hoop dat je weer hersteld bent.
    Heb met Annemiek afgesproken dat we dit jaar een extra entre nous doen om bij te praten.
  2. Peter-Paul:
    14 juni 2019