13 juni, donderdag Nagasaki naar Fukuoka (Hakata)

13 juni 2019 - Fukuoka, Japan

Bijtijds opgestaan omdat we naar het station moeten met onze bagage (geen bagagevervoer deze keer). Omdat de trammetjes klein zijn ging ieder op zijn eigen manier, de één met taxi, de ander met bus en wij wel met trammetje. Viel allemaal reuze mee. De zon scheen weer en het was aangenaam. Om 8.00 u bij station. We waren de eerste. Ik had die nacht niet zo best geslapen, veel gehoest en gesnotterd. Paracetamol maar ingenomen. Op station espresso en cappuccino gedronken. Inmiddels kwam de rest van de groep ook aan en om 9.20 u vertrok de trein, geen Shinkansen naar Fukuoka, of te wel Hakata, een rit van bijna 2 uur. Fukuoka is waarschijnlijk de oudste stad van Japan en ook de 6e stad van Japan en het dichts bij Korea gelegen. Daarom heeft het ook veel meer Aziatische invloeden dan andere steden. De gewone treinen in Japan vind ik niet echt comfortabel rijden, veel geschommel en herrie hoewel het materieel mooi is. Op tijd aangekomen in Fukuoka. Ik moet zeggen veel stedelijker en grootser dan Nagasaki. Weer een echte Japanse stad met een station met winkelcentra er in, boven, onder waar je jaloers op wordt. Ons hotel ligt direct achter het station. Helaas waren de kamers nog niet klaar dus de bagage achter gelaten en gewapend met stadsplattegrond de stad in. We gingen als eerste richting Canal City, een enorm winkelcentrum in het hart van de stad en omvat chique zaken, hangende tuinen en een aangelegde rivier loopt er doorheen. Was werkelijk een enorm complex met bijzondere architectuur maar looproute vond ik onlogisch zodat verdwalen of desoriëntatie kan voorkomen. Daar nog even (binnen) koffie gedronken en broodje gegeten. Doorgelopen door andere winkelpassages op zoek naar wat souveniertjes. Omdat ik me toch niet zo lekker voelde zijn we om 14.00 u weer naar hotel gegaan. De kamer zou dan klaar zijn. Om 14.30 u op kamer, keurige mooie kamer waar ik in bed ben gekropen. Om 18.00 u zouden we met deel van groep oesters gaan eten. Hoewel ik me niet fit voelde toch gegaan. Onze reisbegeleidster wist een goede tent in Canal City en had gereserveerd met uitzicht op het water. Natuurlijk oesters besteld, enorm grote die minder zilt smaakten dan in Nederland. Daarna nog een pasta met oesters. Renée had een Caesar salade en pasta. Was heerlijk allemaal. Na afloop nog even door winkelcentrum gelopen waar net op dat moment een soort water/geluid en film spektakel begon. Wederom prachtig om te zien. Doet gewoon Chinees aan, kosten nog moeite gespaard. Daarna naar hotel. Deze keer bijtijds in bed in de hoop dat ik me morgen wat fitter voel. We kunnen in ieder geval uitslapen omdat we om 11.00 u moeten uitchecken en pas om 13.30 u naar vliegveld gaan.