17 november donderdag 2022 Rotorua - Coromandel

17 november 2022 - Coromandel, Nieuw-Zeeland

Weer gewone tijd opgestaan, 8.15 u. Ingepakt en ontbeten, deze keer weer bacon and eggs. Nog even gekletst met Mandy, de eigenaresse. Het klikte prima tussen ons en daarom weer jammer om afscheid te moeten nemen. Het was zwaar bewolkt met lichte miezer. Op weg naar het noordelijk gelegen Coromandel Peninsula maar eerst de tussenstop in Hobbiton, de filmset van Lord of the Rings en The Hobbit. Na ongeveer 1 1/2 u rijden halverwege de eerste koffieshop in Tirau. Daar hadden ze van golfplaten leuke menshoge beelden gemaakt. Grappig om te zien. Gelukkig was het droog geworden en de temperatuur was 20 Gr. Doorgereden naar Hobbiton, vlakbij Matamata. We hadden de excursie van 12.40 u. We waren er bijtijds dus de gebruikelijke koffie. Het landschap deed al erg aan de films denken, groene glooiende heuvels. Om 12.40 u in een bus gestapt en ca 10 min gereden naar de filmset. In 1998 is dit landschap opgemerkt door Sir Peter Jackson (regisseur). Het was een schapenfarm, gerund door de familie Russell. In maart 1999 is begonnen om het terrein gereed te maken voor de filmset. Een 1 1/2 km lange weg is door het NZ leger aangelegd. 39 Hobbithuisjes zijn aangelegd van lagen polystyreen en hout. De eik die boven het huisje staat van Frodo en Baggins is vervangen door een kunstboom (voor de Hobbit films). De Lord of the Rings is 10 jaar eerder opgenomen maar de Hobbitfilms spelen in chronologie 60 jaar eerder. Vandaar dat er een kleinere eikenboom moest komen. Er zitten 300.000 namaak blaadjes aan. Voor The Lord of the Rings hebben ze 1 1/2 jaar gebouwd aan de filmset en 3 maanden op locatie gedraaid. Voor de Hobbit trilogie heeft men slechts 12 dagen op locatie gedraaid. Op de piek waren er bijna 400 mensen op de set werkzaam. Na afloop van The Lord of the Rings is bijna alles afgebroken. Toen men 10 jaar later besloot de Hobbit films te maken heeft men er voor gekozen alles weer terug te bouwen maar nu veel duurzamer. Er zou een blijvende filmset komen voor toeristisch vermaak. En zo geschiedde en zo zijn wij er geweest. Op de filmset zijn alleen de buitenkanten van de Hobbithuisjes te zien. Het interieur is in Wellington in de filmstudio’s gebouwd. Het was een zeer vermakelijke en grappige rondgang door het groene heuvelachtige “The Shire”. Er werkten nog steeds 40 tuinmannen om de perken, tuintjes, waslijnen, alles wat op de film te zien is te onderhouden. Dat maakt het juist extra leuk. Uit de schoorstenen komt rook en tot slot in The Green Dragon, de pub Hobbit bier gekregen. Het was 2 uur vermaak, als je in de buurt bent en je hebt de films gezien…. We hadden geluk, het bleef droog. In de verte zagen we de regenbuien alweer hangen. Wel weer veel te veel foto’s gemaakt. Om 14.50 u in de auto gestapt en richting Coromandel gereden. Deze plaats ligt op een schiereiland. Wederom een fraaie maar zéér bochtige weg langs de zee. Eerst veel regen, daarna droog. Erg mooie, kleine baaitjes, veel groene bossen op de steile heuvel. Om 17.00 u gearriveerd. We hebben ons eigen huisje met uitzicht op de zee en de baai. Uitgepakt en naar Coromandel gereden voor ontbijtspullen voor morgen te kopen. Meteen gegeten. Ik de specialiteit van hier, groene mosselen met currysaus. In de baai wordt heel veel op mosselen en oesters gevist, vandaar. Renée een lekkere groente salade met warme fetakaas. Tijdens het eten viel de regen weer met bakken uit de lucht, gelukkig zaten we binnen. De temperatuur was best. Terug naar huis en wat huishoudelijke zaken gedaan, zoals een wasmachine draaien en het verslag maken.