18 en 19 oktober 2022 Singapore en Christchurch

19 oktober 2022 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

De vlucht vanaf Amsterdam ging voorspoedig. Premium class biedt meer stoelruimte en uitgebreid keuze menu. Daarnaast ook prioriteit in check. De vlucht duurde 12 uur en 40 min. Tijdsverschil is 6 uur, afstand 11.252 km. Aankomst Singapore 6 uur plaatselijke tijd. Met 15 min lopen kwamen we bij ons transit hotel aan. Ingecheckt en gaan slapen. De wekker gezet om 11.00 u om toch al een beetje te wennen aan het tijdsverschil. We vielen direct in slaap en werden door de wekker gewekt. Gedoucht en daarna wat door terminal 3 geslenterd. Er was een vlindertuin dus daar ook maar even doorheen gelopen. Na 1 uurtje weer terug naar kamer. Eten besteld en op kamer gegeten. Prima van kwaliteit. Daarna overmande de slaap ons toch weer waardoor we besloten nog maar even een tukje te doen. Om 16.00 u met schrik wakker. Wat gelezen en om 17.30 uur hotel verlaten. Om 19.00 u security en inchecken. Meteen weer wat papiertjes ingevuld voor douane. We vertrokken keurig op tijd om 19.50 u.

De vlucht naar Christchurch duurde ruim 9 uur. Afstand is 8.252 km. Rondom ons heen zaten 4 kleine kinderen met ouders die allemaal zo op hun tijd een huilbuitje hadden. Viel uiteindelijk gelukkig mee zodat we toch nog wel wat geslapen hebben. Aankomst 10.10 u. Direct een prepaid telefoonkaart gekocht. Eerste hindernis de douane, paspoort, de QR code (onderdeel van in Nederland aangevraagde visum) en verklaring over meegenomen artikelen/bagage. Renėe ging makkelijk door de poortjes, ik niet en moest in een rij aanschuiven voor handmatige controle. Daarna bagage van band gehaald. Dat ging zeer snel. Toen aanschuiven in de rij voor controle bagage en goederen. Omdat we bergschoenen bij ons hadden moesten we toch even dat laten zien en controleren op vuiligheid. Overigens zijn de Nieuw Zeelanders erg vriendelijk en behulpzaam. Na controle (geen probleem) konden we doorlopen naar de aankomsthal. Hier geld gepind en onze auto opgehaald. Duurde allemaal erg lang, maar goed om 12.15 u reden we in onze witte Mitsubishi richting onze eerste B&B in Christchurch. Even wennen aan links rijden en rechts stuur.

De B&B zit in een een mooi pand aan de rand van Christchurch. Kamer op begane grond met mooie badkamer. Eigenaresse was gelukkig aanwezig zodat inchecken snel verliep. De zon scheen en het is prachtig weer. 15 graden en met de wind fris. Na koffie met scone besloten we de stad in te gaan, lopen werd afgeraden dus auto gepakt. Eerste doel  het botanische park. Het park is in 1863 opgericht met het planten van een eik. Meer dan 10.000 exotische en inheemse planten en bomen en beslaat 30 Ha. Omdat het hier nu voorjaar is komt alles mooi tot bloei. Bomen hebben frisse groene kleuren en bloemen zijn er al volop, waaronder azalea’s, rododendrons, magnolia’s maar ook nog wat tulpen. Onderdeel van het park zijn een watertuin, rotstuin en NZ tuin. Opvallend waren de zeer grote oude bomen. We vonden het prachtig. Bij een plantenkas / informatiecentrum buiten in de zon cappuccino en espresso gedronken. Vervolgens langs de Peacock fontein naar het centrum gelopen. Hier viel nog op dat er nog steeds heel veel gebouwen verwoest zijn door de aardbeving van 2011. We denken dat veel oude, in Victoriaanse stijl gebouwde houten huisjes zijn verwoest. De kathedraal wordt nog gerestaureerd/opnieuw opgebouwd. Door het centrum rijdt een oud trammetje. Wat verder opvalt is dat het openbare gebied er prachtig bij ligt. Mooie groene perken met veel planten en mooie verharding. Alleen de open plekken in de straat maken het toch niet tot een gezellige stad. Terug gegaan naar de auto via de de botanic garden en naar onze B&B. Vanavond niet te laat hier in de buurt Indiaas eten en bij tijds naar bed.

1. Dominique:
    Goed begin!
  2. Annette:
    19 oktober 2022
    Fijn dat de reis goed is verlopen. De kop is eraf. Nu lekker genieten van het voorjaar.
  3. Marga:
    19 oktober 2022
    Veel plezier, geniet van al het moois dat jullie mogen ervaren
  4. Cathelijne:
    24 oktober 2022
    Heel goed begin, fijn dat reis voorspoedig verlopen is. De temperatuur is nog wat frisjes, maar dat zal nog wel oplopen.