20 november zondag 2022 Coromandel naar Waipu

20 november 2022 - Langs Beach, Nieuw-Zeeland

Vanochtend weer om 8.15 uur opgestaan, de zon scheen en we hebben buiten ontbeten. Ingepakt en om 10.00 u vertrokken. Dit huis behoort niet tot mijn top favorieten, na al het andere “geweld” was dit een beetje karig en basic. Wel mooie dagen hier gehad. Weer teruggereden over dezelfde bochtige kustweg als donderdag. Alleen was het nu iets beter weer. Veel NZ met auto en aanhanger met boot op de weg terug naar huis. Het is hier erg populair het zeevissen. In de zomer zitten alle vakantiewoningen vol en wordt er volop gevist. Particuliere zeevissers zijn niet gehouden aan quota of vergunningen. Zij mogen tot Max 50 kg vis (Snappers) uit zee vissen. Meestal zitten er 4 mensen op een boot, dat betreft dus 200 kg vis. In een weekend dobberen er honderden boten op zee…. Daarom hebben de professionele vissers met deze regeling moeite omdat particuliere bijna meer vis uit het water halen dan de professionele vissers die aan quota gebonden zijn. Na 1 uurtje rijden gestopt voor koffie met heerlijk gebak, het is immers zondag, lekker buiten in het zonnetje. Hier zagen we de Pohutukawa boom met rode bloemen. Het had vannacht behoorlijk geregend wat te merken was aan de weg, veel troep op de weg, stenen, takken. Na onze koffieshop verder gereden richting Auckland. Het werd al drukker en drukker op de weg die zelfs vier- en zesbaans werd. Ongekend. De lucht begon ook te betrekken en vlak voor Auckland begon het te regenen en hagelen, ik zag niets meer. Wat een bende. Gelukkig houdt die regen ook weer op maar met het passeren van Auckland is het eigenlijk niet droog geweest. Soms reden we niet harder dan 40 km/u vanwege de hevige regen. Auckland is echt een grote stad met meer dan 1 mln inwoners. Het duurde dus ook ruim een 1/2 u voordat we die voorbij waren maar daarna bleef het erg druk en reden we in file en door hevige regen verder noordwaarts. Nog even ergens koffie gedronken en om 16.00 u waren we in The Black Sheep farm op 2 min rijden van Lang Beach en op 10 min rijden van Waipu. Mooie B&B op fraai landgoed. Op de kamer onze koffers uitgepakt en even bijgekomen van vermoeiende autorit. Met eigenaresse wat gepraat en om 17.45 u naar Waipu gereden voor avondeten in een soort pub die zijn eigen bier brouwt. Waipu heeft van oorsprong Schotse inwoners. Eenvoudige maar goede fish en chips en een wrap met eend en groente en eigen gebrouwen bier (2,5%). Nog nooit zo snel eten geserveerd gekregen. Het systeem in Nieuw Zeeland hierbij is meestal dat je aan de bar besteld en een nummer krijgt dat je op je tafel zet. Vervolgens komen ze het eten brengen. Zo gaat dat ook bij koffie bestellen, erg onhandig en niet efficiënt. Deze keer was ik nog niet terug van de bar of mijn fish stond al  op tafel. Binnen 1 uur waren we weer terug in de B&B en kregen we een glas wijn aangeboden. Nog even met de heer des huizes gesproken. Ze hebben circa 60 schapen m’n om het gras kort te houden. De schapen zijn niet voor de wol en het vlees is alleen voor eigen consumptie. De grond hier op het noordelijk deel van het Noorder eiland is erg arm, dikke vette klei en daarom niet geschikt voor vee (te zwaar en zorgen ervoor dat bodem samenklont en geen water meer doorlaat). Overigens, en dat verbaasde ons, is het gemiddelde inkomen op het Noorder eiland per hoofd lager dan op het Zuider eiland. Op het Noorder eiland is het warmer en wordt er dus minder hard gewerkt (vergelijk het met Europa, in de Mediterrane landen wordt minder hard gewerkt). Daarnaast kende het Zuidereiland veel mijnbouw (goud) wat ook meer welvaart heeft gebracht. Dit zijn de woorden van onze gastheer. De familie ging nog aan tafel. Wij zaten nog even in de woonkamer. Na het eten kwam één van de dochters nog even piano spelen wat zeker niet onverdienstelijk was! Na nog een tweede glas wijn zijn we naar boven gegaan en onze dagelijkse beslommeringen afgehandeld zoals het verslag. Hopen dat het morgen beter weer zal zijn.

1. Anja Joon:
    20 november 2022
    Ik moest even een paar dagen teruglezen, zelf druk geweest met onze kleinzoons, maar wij genieten enorm van jullie belevenissen, spijtig dat jullie steeds zoveel regen hebben! Hier hadden we - 6,5 graad vorst de afgelopen nacht, brr. echt koud, moet echt wel weer aan wennen!
  2. Cathelijne:
    22 november 2022
    kan mij goed voorstellen dat het vermoeiend rijden was met dat weer. Even Langs Beach gegoogled. Mooie kust! Ik zie dat er vlak bij de Waipu coastal walkway is langs de kust. Vast prachtig. Black sheep farm ziet er ook weer prachtig uit, krijgt een 9,5 op booking. 'Black Sheep Farm ligt op een biologische boerderij van 8 hectare aan de kust. Ligt op 15 minuten lopen van 2 van de pittoreske stranden van Northlands. Gasten kunnen genieten van zelfgemaakte maaltijden bereid met verse, zelfgekweekte producten uit de eigen tuinen. U heeft toegang tot de sierlijke loungeruimte, de serre en de weelderige tuinen rondom de accommodatie. U kunt ontspannen op het terras en genieten van een prachtig uitzicht op de inheemse wildernis.' Klinkt weer als een fijne accommodatie. Wel verdiend na zo'n autorit!
  3. Dominique:
    24 november 2022
    Wel mooi en fris groen door al die regen!