20 oktober 2022, Akaroa

20 oktober 2022 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Gisterenavond bijtijds bij Indiaas restaurant gegeten en daarna terug naar B&B. Nog ff lezen maar onze luikjes vielen al snel om 21.00 u dicht. Vroeg slapen dus.

Wekker liep om 8.15 u af. Heerlijke nachtrust gehad hoewel we wel allebei om 5.00 u klaar wakker waren. Na een poosje sliepen we toch weer en zijn we, denken we, over de jetlag heen. Het ontbijt was prima, in de keuken van de B&B werd het geserveerd. Het huis is een typisch Engelse cottage, ook zo ingericht. Eggs en bacon. Als dat voor de komende 6 weken het ontbijt gaat worden dan komen we als kippen weer terug. Na het ontbijt in de auto gestapt en richting Akaroa gereden. Dit plaatsje ligt op ca 75 km ten zuiden van Christchurch op een soort schiereiland. De rit duurde ongeveer 1 1/2 uur. Weinig verkeer op de weg, wegen zijn goed. Het was prachtig weer en strak blauwe lucht. Het eerste deel van de rit ging nog over het vlakke land rondom Christchurch. Daarna ging de weg omhoog, de heuvels in. Omdat het hier voorjaar is, zijn de bomen fris groen en komt alles tot bloei. Prachtige kleuren. De weg slingerde door het heuvelland en op enig moment zagen we laag onder ons de  azuur blauwe baai met enkele plaatsjes waaronder Akaroa. Dit plaatsje is begin 1800 gesticht door de Fransen en heeft momenteel nog enkele Franse invloeden. Zo is er geen “street” maar “rue”. De Fransen hadden in 1840 een paar redenen om hier te zijn. Ze waren er met hun oorlogsschip Rhin om de Franse belangen voor de walvisvaart te behartigen en de Engelse in hun gebiedsuitbreiding te dwarsbomen. Veel oude Franse huisjes zijn verloren gegaan. In 1960 kwam er een revival van de Franse oorsprong. Toeristen technisch leek het Akaroa handig. Akaroa stond altijd al in de belangstelling van het toerisme. Toch heeft deze revival 2 keer een terugslag gekend, namelijk in 1985 met de aanslag op de Rainbow Warrior van Greenpeace in Auckland door de Franse geheime politie en de kernproeven in de Stille Oceaan. Uiteindelijk is begin 20 ste eeuw hiermee verder gegaan.

Het plaatsje is schitterend gelegen langs de baai. We hebben eerst het Giant House bezocht een zeer opmerkelijk huis met tuin waarvan het ontwerp van de tuin heel erg sterk doet denken aan Gaudi. Alles is ontworpen en zelf gemaakt door de kunstenares Josie Martin. Het is werkelijk verbluffend, alle figuren in kleurige mozaïek opgetrokken, mythische figuren, voorwerpen, mensen en hele fonteinen. Zelfs de paden en trappartijen waren van mozaïek. Daarna wat verder gereden en op terrasje aan de zee wat gedronken. We boften enorm met het prachtige weer. De heuveltoppen waren geel van de bloeiende brem wat prachtig contrasteerde met de blauwe lucht. Helaas waren we te laat voor een boottocht door de baai om de Hector dolfijnen te zien. Nog even wat door het dorpje gelopen met tal van houten huisjes en het museumpje bezocht. Een klein plaatsje met en hele historie. Daarna over de toeristische route teruggereden. Deze weg bood fantastische vergezichten over de azuur blauwe baai, de gele heuvels en de plaatsjes beneden. Werkelijk heel erg mooi. Als alle dagen zo worden….. Om 17.00 u waren we weer terug in ons B&B.

1. Natasia:
    Lieve Hans en Renee,
    Fijn om te lezen dat jullie genieten. Van de frisse jonge kleurrijke natuur en van de cultuur.
    Ik blijf jullie avonturen volgen de komende weken.
    Lieve groet,
    Natasia
  2. Marlies:
    20 oktober 2022
    Door jullie verhalen en foto's kunnen we meereizen, heel erg leuk, al krijgen we er ook enorme heimwee van.....
  3. Peter-Paul:
    20 oktober 2022
    Fijn jullie goed gedocumenteerde belevenissen te lezen. Je ziet het zo voor je. Bewondering ook dat je na zo’n dag de discipline hebt het verslag te schrijven! Hoeveel schapen hebben jullie al gezien?
    Nog sporen van de grote aardbeving?
  4. Pauline:
    21 oktober 2022
    Hoi hoi..wat een leuk verslag..zat er helemaal in!😀
    Zie uit naar meer verhalen 👍