23 november woensdag 2022 Russell

23 november 2022 - Russell, Nieuw-Zeeland

Ja, hoe kan het verkeren. Gisteren een zeer slechte dag en nu zit ik op de veranda te kijken naar de ondergaande zon over de zee en Russell en te schrijven aan het verslag. Na nog een nacht met zeer veel regen om 7.45 u opgestaan en ontbeten bij de eigenaresse in de keuken. Bij mooi weer zou ze het ontbijt op de veranda voor onze kamer serveren maar het was nog te koud en te winderig. De zon scheen wel en we zagen de overkant van de baai. De eigenaresse had twijfels of het droog zou blijven.
Eerst even iets over Russell. Russell is voor NZ erg oud. Russell (Kororareka) is gelegen aan de Bay of Islands. Kapitein Cook was in 1769 de eerste Europeaan die er aanmeerde. Hij werd vriendelijk ontvangen door de Maori. In 1772 werd de Franse ontdekkingsreiziger Marion de Fresne minder vriendelijk ontvangen, hij werd samen met 25 andere bemanningsleden gedood. Een tijdje later kwamen de Europese walvisvaarders hier weer aan land waarbij ze met de Maori “scheepsmeisjes” aanpapten en veel rum dronken. Vanwege de slechte reputatie van Kororareka, het hellegat aan de pacific genoemd, kwamen missionarissen om het kwaad te verdrijven. Ook dat ging niet altijd even goed. In 1832 werd James Busby de Britse resident die orde op zaken moest stellen in de Bay of Islands. Vanuit zijn huis in Waitangi aan de overzijde van baai tegenover Russell, drong hij aan op Britse interventie. Dit heeft in 1840 geleid tot het Verdrag van Waitangi, waarin de Maoristamhoofden bereid waren de soevereiniteit aan de kroon over te dragen. William Hobsen werd benoemd tot eerste luitenant-gouverneur van de nieuwe kolonie. In Wellington heb ik al over dit verdrag geschreven. Russell is in die tijd 1 jaar de hoofdstad van NZ geweest. Dit is ook de reden dat er nog veel oude houten koloniale huizen aan de baai staan.
wij zijn na het ontbijt naar de steiger in zee gelopen om te kijken wat we vandaag zouden gaan doen, hier ligt namelijk het informatiepunt voor excursies op zee. We besloten, vanwege het goede weer met de Ferry over te steken en eerst Waitangi te bezoeken en daarna naar Paihia te lopen om vervolgens weer met de Ferry terug naar Russell te gaan. De Ferry vertrok direct en met 15 min waren we aan de andere kant van de baai. Hier was het zeewater een stuk bruiner als gevolg van de vele regen en de modder die de rivieren meevoerden richting de zee. Uitgestapt en naar het Waitangi museum gegaan. Dit is voor NZ “ heilige” grond omdat hier de documenten zijn getekend waarbij de Maori zich hebben “onderworpen” en NZ is gesticht. Duidelijk een must voor de schooljeugd. Het is een mooi museum, bestaande uit verschillende gebouwen die het verhaal van het document, de stichting van de staat en de strijd voor gelijkheid voor de Maori vertelt. Ook zijn 2 Waka’s (War Canoe) te zien die in 1940 resp 1990 bij de 100 en 150 jarige viering zijn gemaakt. Het zijn enorme lange kano’s gemaakt uit 3 Kauribomen en erg mooi. Nu zijn we ook in een Maori meetinghouse geweest, van binnen uitbundig versierd. Alles is uitermate precies gedocumenteerd. Er is ook een gebouw speciaal ingericht voor de Maori’s die dienden in het leger bij  beide wereldoorlogen voor het Gemene Best. Indrukwekkend. De rode draad van alles is dat ondanks dat er in 1840 afspraken zijn gemaakt over het in gelijkheid samenleven van de Europeanen en de Maori het toch nog 150 jaar heeft geduurd voordat er sprake was van echte gelijkheid en de Maori hun land weer grotendeels hebben teruggekregen. Om 12.30 uur zijn we richting Paihia gelopen, 25 min , langs de zee. Dit is een groter plaatje met meer bedrijvigheid dan Russell. Koffie gedronken en de Ferry teruggenomen. Nog steeds volop zon  en De wind was wat gaan liggen. In Russell snel naar B&B om onze jassen achte te laten en in korte broek (!) naar Long Beach gelopen, een strandje aan de andere kant van Russell. Daar lekker over strand door de zee gekuierd. Om 16.45 u weer terug in B&B. Wat op veranda gezeten en om 18.15 u in dorpje buiten heerlijke pizza gegeten. Daarna nog koffie in oudste hotel van NZ gedronken met uitzicht op ondergaande zon boven Waitangi aan de overkant van de baai. Om 20.30 u terug en verslag gemaakt. Na de slechte dag van gisteren nu weer een prima dag. Benieuwd hoe het morgen zal zijn.

1. Bea:
    23 november 2022
    Ha fijn, beter weer, dan ziet Nieuw-Zeeland er een stuk beter uit . Korte broeken weer moet niet gekker worden. Weer een mooi verslag met prachtige kleurrijke foto's. Dank
  2. Annette:
    Na regen komt zonneschijn 🕶🌞
  3. Pauline:
    23 november 2022
    Ook ik ben blij met jullie zonnetje😀😘
  4. Bertine:
    23 november 2022
    Genieten dus☀️☀️☀️☀️☀️☀️hier koud en donker.. we genieten van jullie verhalen!
  5. Cathelijne:
    24 november 2022
    Heerlijke zonnestralen! Schitterende foto's van dat gemeenschapshuis. Mooi werk.