26 november zaterdag 2022, Auckland

26 november 2022 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Ja, ja, wij zijn voor crowdfunding 😀. Maar toch, onze laatste volle dag in NZ. Voelde een beetje als afscheid en het programma voor vandaag was beperkt. We hadden goed weer, ca 20 Gr en zon maar ook bewolking. Omdat we geen ontbijt hadden in het hotel buiten in de buurt van de haven op terras ontbeten. Lekker rustig aan gedaan, nog even getwijfeld of we terug naar hotel zouden gaan voor korte broek maar toch niet. Om 10.00 u , na ontbijt, Auckland wat meer verkend. Langs haven en havengebouw via Queenstreet wat gedwaald richting Albert park. Dit is een mooi aangelegd park op een heuveltje in de stad. De stad bestaat uit veel moderne hoogbouw met daar tussenin oude gebouwen uit 1850. Dat alles is prima gerestaureerd en maakt het tot een mooi geheel. De Queenstreet is wel de belangrijkste winkelstraat met de bekende modehuizen en juweliers. Bij het mooie Albertpark liggen wat oude universiteitsgebouwen en ook het museum voor moderne kunst, de Art Gallery in een oud statig complex. De aangebouwde nieuwbouw was erg mooi. Verder wat gedwaald door het bekende warenhuis in Auckland Smith and Caughney was helemaal in kerstsfeer, zowel etalages als afdeling voor kinderen om met kerstman op de foto te gaan. Daarna nog ergens koffie gedronken. We zijn de Sky tower niet meer ingegaan, je merkt dat het onze laatste dag was, je hebt al zoveel gezien, je bent verzadigd en moe. Wel zagen we nog bungy jumpers van de toren afspringen. Een geheel vrije val was het niet, ze werden aan 2 lijnen begeleid in hun val, maar ik zou ze het niet nadoen. Terug richting haven gelopen en nog een ijsje gepakt. Om 14.00 u terug in hotel. Wat op bed gelegen en om 16.15 u weer naar de haven. Nu naar het wat nieuwere deel waar nog grotere jachten lagen. Je kunt zien dat NZ zeevaarders zijn. Wat een boten. Overigens lag er ook op de kade de kiel van de boot die in 1999-2000 de Ocean Cup heeft gewonnen. Ziet er wel indrukwekkend uit. Ergens in de verbouwde havengebouwen op terras oesters(!) en witte wijn gedronken.we werden bediend door een Nederlands meisje dat hier studeerde en in de weekenden werkte om bij te verdienen. Was blij dat ze weer even Nederlands kon spreken. Op enig moment werden we aangesproken door Nederlanders die ook in Waipu, in de Black Sheep Farm samen met ons hadden overnacht, wat een toeval. Zij vertrekken ook morgen maar dan met Korean Airways. Daarna nog wat geslenterd door het havengebied en heerlijk gegeten in een restaurantje en ons vergaapt aan de mensen die langsliepen. Sommige NZ zijn keurig gekleed, andere zijn erg schaars gekleed of niet berekend dat de omvang van hun lichaam groter is dan het textiel dat ze dragen😀. M.a.w. er is altijd wel wat te zien. Om 19.45 u waren we weer terug in het hotel. Langzaam alles klaarmaken voor de reis van 31 uur terug (inclusief de 7 u overstap in Singapore). Plan is om om 6.00 u op te staan, de tijd dat jullie op zaterdagavond zo zoetjes aan gaan borrelen of eten.

Komt de vraag wat je nu het mooiste vond. Ik denk dat we het Zuidereiland het mooiste vonden. Het voldeed tenminste het meest aan mijn verwachting over NZ. Ongerept, weinig mensen en heel mooie natuur. Het Noordereiland was duidelijk drukker, rommeliger en leek meer op het drukke Europa. De mensen zijn hier erg vriendelijk, we hebben ons geen moment onveilig gevoeld en ik heb het idee dat je niet echt hoeft op te passen voor dieven. Op het platte land hoefde je je kamer van de B&B niet af te sluiten. We hadden de laatste 2 weken niet al te best weer wat jammer was maar toch hebben we veel van ons programma kunnen doen. Helaas werd de reis halverwege overschaduwd door het overlijden van Renėes moeder. Zes weken onderweg is veel maar het went ook en nu we weer naar huis moeten voelt het toch als een afscheid. Met andere woorden een hele mooie reis.

1. Pauline:
    26 november 2022
    Het was leuk om te lezen allemaal.
    Goeie reis terug en waarschijnlijk zijn jullie al bijna thuis als je dit leest.
    Weer acclimatiseren in dit kikkerlandje 😀
    Tot binnenkort..
  2. Marlies:
    26 november 2022
    Tjonge, wat een mooie reis was dit en wat leuk om via jullie ogen mee te kijken en zo veel mee te beleven door jullie verhalen. Straks thuis nog heel veel en heel lang nagenieten. En bijkomen van alles 😴
    Bedankt voor het delen!
  3. Manon:
    26 november 2022
    Een enorme prestatie om aan het eind van iedere drukke dag nog zo’n reisverslag te schrijven ! Na zes weken is het lezen ervan deel van mijn ochtend routine geworden en wat moet ik nu doen als alternatief? …
    Heb een goede en veilige terugreis, Renee en Hans :)
  4. Dominique:
    27 november 2022
    Fijn te lezen dat jullie zo hebben genoten en het onderste uit de kan hebben gehaald. Mooie en onbetaalbare herinneringen gemaakt:) Goeie terugreis vandaag! Xxxx
  5. Cathelijne:
    29 november 2022
    Ik heb genoten van de verhalen en heel veel inspiratie gekregen voor onze reis die kant op! Dank daarvoor. We spreken elkaar en goede reis.