27 oktober 2022 Otago naar Te Auna

27 oktober 2022 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Daar gaan we weer, gisterenavond uitgebreid geborreld met restjes die op moesten en een groente pizza. In middels was het aan het regenen, die overigens niet meer is opgehouden tot ons vertrek. De houtkachel aangemaakt en nog wat gelezen. Om 22.00 u naar bed. ‘S nachts om 14.00 u ging mijn mobiele telefoon, een 06 uit Nederland. We waren te laat…..

Vanochtend om 8.15 u opgestaan. Weer ontbijt gemaakt, ieder 2 gebakken eieren met wat kaas, 2, door eigenaar zelf gebakken boterhammen, met eveneens door eigenaresse zelfgemaakt jam (abrikozen en bosbessen). Zoals al gezegd, het regende nog steeds en dat zal het de hele dag ook nog blijven doen. Om 10.00 u vertrokken en het was 9 graden. Jammer om dit adresje te moeten verlaten maar wie weet wat ons nog allemaal te wachten staat. Eerst weer het schiereiland afgereden en door Dunedin verder zuidwaarts over de A1, de kustweg. Dit is een prima doorgaande weg, met af en toe een inhaal strook. Het is niet druk, maar alles is relatief en we weten natuurlijk niet hoe het normaal is. Veel van de omgeving zagen we niet, alleen grijze lucht met laaghangende bewolking. De weg kronkelde zich door heuvelachtig land met veel weiden voor schapen en koeien. Af en toe kwamen we door een nederzetting waarvan het belangrijkste gebouw de benzinepomp was. Om 13.30 uur kwamen we in Gore aan waar we een koffiestop maakten. Door de regen nog wat door de plaats gelopen en boodschappen gedaan voor morgen als we onze cruise over de Milford Sound hebben. Helaas had de supermarkt geen alcohol, dus de wijn moesten we maar in Te Anau (spreek uit: Tienau) gaan kopen. De rest van onze 453 km lange reis was het dus nog steeds regen. Vlak voor onze bestemming werd het droger maar de inmiddels aanwezige bergen waren niet te zien. Te Anau ligt in het Fiordland nationaal park. Dit is een fjorden landschap met 2700 m hoge bergen, rotswanden die 1200 m loodrecht uit de diepe fjorden oprijzen en watervallen die 160 m naar beneden vallen, dat alles afgewisseld met regenwouden. Er valt hier gemiddeld 10 m regen per jaar. Niet vreemd dat het er nu regent en dus zeer zwaar bewolkt is. Te Anau ligt aan het Lake Te Anau en is de grootste plaats van Fiordland. Het meer is 61 km lang en 417 m diep. Te Anau ligt op 249 m hoogte. Ons verblijf, Loch Vista, ligt circa 5 km buiten het plaatsje en we hebben een fantastisch uitzicht over het meer en de bergen, voor zover we die kunnen zien. De eigenaar is erg vriendelijk en we kletsen al heel wat af. De eerste tip was om voordat we gingen eten nog eerst de natuurfilm over het Fiordenland in de cinema te gaan kijken (duur 1/2 uur). Dat hebben we gedaan en was inderdaad erg interessant. We hebben in ieder geval een indruk hoe mooi het moet zijn met mooi weer😀. Daarna gegeten in een steakhouse, prima eten. Meteen voor morgenavond ergens anders gereserveerd, ondanks dat het nog geen hoogseizoen is, is het toch druk. De eigenaar zei dat hier 300 vacatures in de horeca zijn (allemaal ontstaan na Corona) en dat daarom de restaurants ook niet allemaal open zijn of de volledige bezetting aankunnen. Na het eten terug naar onze prettige B&B en aan onze blog gaan werken met uitzicht over het meer en een deel van de bergen. Nogmaals, de ligging van ons onderkomen is perfect. Morgen vroeg opstaan want dan moeten we eerst 2 uur rijden naar Milford Sound waar we op de boot stappen om door de fjord te varen. De eigenaar waarschuwde al dat het weer niet mee zal zitten …….