29 oktober 2022, Te Anau

29 oktober 2022 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Gisteren na terugkomst van restaurant waar we heerlijk hebben gegeten (Renėe kip omwikkeld met pancetta en crème saus en ik fish and chips) nog even Phil (eigenaar ) gesproken. Hij vindt het leuk en nodigde ons ook uit zijn old  timer te bewonderen, een Thunderbird uit 1959. Supergaaf, je merkt dat hij er trots op is. Nog ff een glaasje wijn en naar bed.

vanochtend wat rustiger aangedaan. Om 8.45 u weer ons gezonde ontbijt. Het was redelijk opgeklaard en er was een hele mooie regenboog boven het meer te zien. Eindelijk zagen we ook de bergen aan de overkant. Wat een mooie plek is dit hier. Ons ontbijt wordt geserveerd aan een soort bar voor het raam waardoor je prachtig uitzicht tijdens het ontbijt op meer en bergen hebt. Om 9.30 u naar Te Anau gereden voor onze excursie naar de Glowworm Caves. Deze grotten liggen aan de andere kant van het meer waardoor eerst 30 min met de boot gevaren moet worden. Het Lake Te Anau is het 3e grootste meer van NZ. Het is 417 m diep en 344 km2 met een maximale lengte van 66 km. Kortom een enorme waterplas in een wijdse omgeving. Met een high speed catamaran naar de overkant gevaren. We hadden zon en de bergen waren goed te zien. Om 10.45 u aan land gegaan. De grot is ca 6,5 km lang waardoor een rivier loopt. Als het héél hard geregend heeft en de rivier is te onstuimig dan gaat alles niet door maar dat was niet het geval. In deze grot bevinden zich Glimwormen. Nadat de eitjes zijn uitgekomen leeft de larf ca 6 tot 9 maanden. In die tijd voedt het zich met insecten die in de donkere grot leven. Om de insecten te lokken maakt het draadjes waaraan belletjes zitten (zie ook de foto maar moeilijk te zien). Wanneer de larf honger heeft lichten de bolletjes op. De insecten worden dan door het licht aangetrokken en vliegen in de val. Na Max 9 maanden veranderen de larven in een pop en kort daarna in een insect. Die leven overigens maar 5 dagen, vrouwtjes iets langer om weer eitjes te leggen. Tegen het plafond van de grot zie je dus allemaal speldenprikken met licht, zeg maar een sterrenhemel. Erg apart. Alleen in NZ en Australië is dit fenomeen te zien. Er mochten geen foto’s van gemaakt worden. Op het moment dat er ergens anders meer licht is doven de lichtjes van de glimwormen. Het eerste deel van de tocht door de grot langs het water gaat nog te voet over houten paden en trappen, met af en toe bukken om je hoofd niet te stoten. Het laatste deel gaat per bootje in het stikke donker zodat de Glimwormen goed te zien zijn. Vooraf hadden we nog een soort introductie filmpje gezien en koffie gekregen. Prima geregeld. Om 12.30 u waren we weer terug in Te Anau. Even een koffieshop en toen naar het Vogelcentrum gegaan, een hersteloord voor vogels aan de rand van het meer. Hier zaten met uitsterven bedreigde soorten zoals de Takahe (loopvogel met rode snavel, er zijn nog maar ca 300 exemplaren van aanwezigheid omdat muizen, ratten, konijnen die hun voedsel opeten) en Kaka. Daarna doorgereden naar beginpunt Keplertrack, een rondwandeling van 67 km waarvan wij langs het meer er 9 km van gelopen hebben ( op en neer). In het begin wat regen, daarna droog en zelfs warm. Wel weer erg mooi pad door bosssen met veel varens op stammen (lijken palmbomen), mossen en bomen met blaadjes zo klein als buxussen. Lijkt eigenlijk allemaal een beetje op de bossen uit de film van Lord of the Rings. Daarna naar Te Anau terug, koffie gedronken op terras en tafeltje voor vanavond gereserveerd. Op terras bij B&B aan het verslag gewerkt.

1. Peter-Paul:
    30 oktober 2022
    Echt bijzondere natuur. Lijkt wel een dierentuin. Jammer dat je glimwormen niet mocht fotograferen.
    Reisbureau heeft jullie wel heel goed geadviseerd, ene B&B is nog bijzonderder dan andere.
    Hoe zijn de prijzen van het uiteten en wat kost de benzine. Kunnen we gaan sparen.
  2. Cathelijne:
    31 oktober 2022
    @Peter-Paul: ja, dat vraag ik mij ook af, hoe zit het met de prijzen?
    Heel bijzonder die glimwormengrot en heerlijk nog even gewandeld. Die foto's zijn weer prachtig. LOTR is natuurlijk opgenomen in NZ, hier zie je waar: https://www.makoha-nz.com/bezienswaardigheden/10-lotr-filmlocaties/ Helaas zie ik de vermelding van Keplertrack daar niet bij staan, noch Te Anau....
  3. Dominique:
    2 november 2022
    Gigantische regenboog! En mooi die bijzondere vogels daar. Fijn dat ze worden geholpen. Die vogel met rode poten lijkt net een meerkoet. Leuk dat het landschap al doet denken aan Lord of the Rings!