3 november 2022 donderdag Wanaka naar Fox Glacier

3 november 2022 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Gisteren dus nog eenvoudig wat gegeten en gelezen. Het regende de hele tijd door en het waaide ook nog. Rondom 22.00 u richting bed.
Bij wakker worden gutste de regen naar beneden. Nog uitgebreid ontbijt gemaakt met gebakken eieren en toast en daarna ingepakt. De eigenaar moest vroeg op pad dus die hebben we niet meer gezien. In de regen de auto ingepakt en om 9.45 u vertrokken. De route liep via Lake Hawea en Lake Wanaka richting Haast pas. Ondanks regen en laaghangende bewolking toch een heel afwisselende rit. Af en toe kwam de zon door, zag je de bergen al dan niet met een sjaal van wolken om zich, en zag je de toppen of de weilanden in de zon. Alles was kletsnat en het water kwam overal naar beneden. We reden nog steeds door het Mount Aspiring National Park (zie ons verslag van dinsdag 1 november). We moesten tanken maar de prijs per liter was 30 dollar cent duurder dan in Te Anau. Dus niet helemaal volgegooid. Halverwege de Haast pas onderweg in Makarora, koffie gedronken en de rest van de tank volgegooid omdat het hier veel goedkoper was. In Nederland verschilt de prijs niet zo veel als hier. Weilanden stonden onder water van de vele regen. Onderweg verder gestopt bij een punt waar je in 30 min naar de zgn “Blue Pools” kon lopen. Door loofbossen met varenbomen, loofbomen met heel veel mos en over mooi pad met af en toe houten vlonders met gaas tegen slip gelopen. Via 2 hangbruggen aangekomen bij de Blue Pools, bij normale waterstand zou de rivier hier heldere gedeelten hebben waar vissen in te zien zijn. Vanwege de grote waterhoeveelheden was dat niet het geval maar toch, vanwege die hoeveelheid ook wel weer mooi. Hier kwamen we nog 2 Nederlanders tegen die ook bij ons in Te Anau in de B&B zaten.  Verschillende vogeltjes kwamen we onderweg tegen. Het was een mooie wandeling, afgewisseld met zon en wat regen. Daarna doorgereden naar de volgende stop, de Fantall Fall. Een brede waterval. We waren de Haast Pass over (550 m) en je merkte dat je in een ander klimaat terecht kwam. We reden ook  Otago uit en kwamen in de regio van de West Coast. De volgende stop was bij de Thunder Creek Falls, een 30 m hoge waterval. Mooi met weer veel water wederom. De begroeiing werd wat anders met weer meer acacia’s. De weg was prima, sommige bruggen zijn enkelbaans en dan moet je even opletten op tegenliggers maar veel rijdt hier niet. Aan de kust in het plaatsje Haast (stelt helemaal niets voor) koffie gedronken om 14.00 u. Dat weten we nog omdat we nog net iets konden komen nuttigen omdat het om 14.00 u gesloten werd. Langs een mooie kustweg naar het noorden gereden. Het is lastig te beschrijven over vegetatie, weer, regen, zon e.d. De begroeiing groeit hier scheef door de straffe zeewind. Onderweg nog gestopt bij punt met uitzicht over kust, kreek, branding en rotsformaties. Het was erg mooi, ondanks het feit dat de lucht niet strak blauw was. Wolken, regen maken het toch ook mysterieus. Om 16.30 u waren we met regen in Fox Glacier. Van hieruit worden helicopter vluchten naar de gletsjers van Mout Cook gemaakt. We hopen dat het morgen wat beter wordt zodat we de bergen ook kunnen zien. Onze B&B is weer prima met prachtig uitzicht. In Fox in eenvoudige bar gegeten. Nu werken aan blog en hopen dat het morgen beter is.

1. Marlies:
    3 november 2022
    Zoooo! Het water ziet er echt woest uit ja! Zorgt wel voor mooie effecten bij de watervallen.
    Zijn jullie van plan om een helikoptervlucht te maken? Of wordt het te voet naar de gletsjer? (Dat lezen we vast een volgende keer 😀)
  2. Carla:
    3 november 2022
    Prachtig gebied daar en die regen geeft inderdaad prachtige woeste watervallen. Ik ben ook benieuwd hoe groot de gletsjer nog is. Maar jullie kennende horen we dat vast binnenkort.
  3. Cathelijne:
    3 november 2022
    Ongelofelijk uitnodigende foto's zijn het weer en op de foto's is niets te zien van de regen.