30 oktober, zondag 2022 Lake Te Anau naar Wanaka

30 oktober 2022 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Gisteren om 19.00 u naar restaurant gereden. Binnen heerlijk gegeten, Renée vega groente met spätzli en ik zalm met beure blance saus en gnocchi. Het was echt heerlijk en prima bereid. Bij terugkomst zat iedereen naar vrouwen rugby te kijken, NZ tegen Wales. Wij nog een glaasje wijn gepakt en met Phil nog wat zitten kletsen. Hij liet ons nog wat foto’s van zijn kinderen zien.

zondag om 8.45 u aan ontbijt het regende behoorlijk, zoals de hele nacht eigenlijk. De bergen hadden zich verstopt in de wolken. Om 9.45 u vertrokken na afscheid genomen te hebben van de mooie plek en super aardige eigenaar. Eigenlijk stopte de regen al redelijk snel. Eerst naar Manapouri, gelegen aan Lake Manapouri gereden in de hoop dat op het vroege uur al een cappuccino te kunnen krijgen. Helaas, dus maar doorgereden. Ook hier moet het prachtig zijn als de lucht opgeklaard is en je uitzicht hebt over meer en bergen. Buiten Manapouri waren weer wat herten boerderijen. Het hert is natuurlijk in NZ een exoot. Het Fiordenpark zit te vol met deze beesten, daarom wordt er op grote schaal op ze gejaagd, zelfs per helicopter. Je kunt zelfs helicopters huren voor jachtpartijen. Alleen de herten worden slimmer en verstoppen zich nu overdag….. Het vlees gaat naar Europa, mn Duitsland. In NZ zijn ze ook aan het experimenteren met de melk van herten, deze schijnt aanzienlijk vetter te zijn dan koeien melk. Vandaar in deze contreien nogal wat herten farms zijn. Verder gereden door groene heuvellandschappen, een beetje a la het landschap van de Hobbits. De wegen in NZ zijn prima, breed en goed onderhouden. In Kingston, waar we een koffiestop hadden gepland kwam net een monumentale stoomtrein met toeristen aan. Kingston was vroeger het eindpunt van de trein voor de verderop gelegen mijnstadjes. Ik moet zeggen, een prachtige oude stoomloc trok al even oude wagonnetjes. In een zeer eenvoudige uitspanning koffie gedronken. Verder doorgereden langs meren richting Wanaka. Het was een mooie tocht, veel sneeuwbergen. We komen zo langzamerhand in het wintersportgebied van Queenstown en Wanaka. Inmiddels stak er wel een behoorlijke straffe wind op, het water op de verschillende meren hadden schuimkoppen. Om 15.30 u kwamen we in Wanaka aan. Ons verblijf voor 4 nachten ligt ca 5 km buiten het stadje. Het is wederom een alleraardigst onderkomen, zelf catering. Alleen de keuken is wel erg eenvoudig. De eigenaren waren er niet maar alles staat hier open dus we konden zo naar binnen. Even snel uitgepakt en naar het plaatsje. Wanaka is een echt vakantieplaatsje met hotelletjes, appartementen en veel horeca aan het water. Het ziet er zeer aantrekkelijk uit. Zijn nog ff naar apotheek gegaan voor Renėe omdat die een opgezwollen hand heeft van een insectenbeet. Medicatie voor gekregen in de hoop dat het minder wordt. Daarna terug naar huisje en alvast 1 borreltje gedronken. We zijn immers vandaag 23 jaar getrouwd. Om 18.30 uur gaan eten in Wanaka aan meer. Lekker maar niet echt bijzonder. Bij thuiskomst om 20.30 u waren eigenaren thuis en even gekletst. Daarna verslag op balkon gemaakt en wasmachine laten werken.

1. Manon:
    prachtig landschap!
  2. Marlies:
    Heel mooi! En gefeliciteerd natuurlijk 😀
  3. Natasia:
    30 oktober 2022
    Salut op jullie trouwdag! Gefeliciteerd!!!!
  4. Cathelijne:
    31 oktober 2022
    Dat was dus nog een behoorlijke lange tocht naar Wanaka! Gefeliciteerd met de 23 jaar.
  5. Anja Joon:
    31 oktober 2022
    Alsnog van harte met jullie trouwdag. Pim vond het uiteraard leuk van die Oldtimerdie jullie gisteren zagen. Ik geniet van jullie verhalen.
  6. Dominique:
    2 november 2022
    Gefeliciteerd! Bijzondere plek om die dag te vieren. Hoop dat je hand snel herstelt Renée!