31 mei, vrijdag Matsumoto naar Takayama

1 juni 2019 - Takayama, Japan

Rustig opgestaan en op kamer ontbeten. Het was bewolkt en er stond veel wind. De bagage moest uiterlijk om 9.30 u in lobby van hotel staan. Deze zouden we 2 dagen niet meer zien, pas in Kyoto weer. Moesten dus voor 1 overnachting handbagage gereed maken. In Japan is er dus een bedrijf dat bagage vervoerd. Prima. We hebben nog even door Matsumoto gelopen maar het was fris en winderig. Daarnaast hadden we de high lights gezien. Terug naar hotel en nog wat koffie gedronken. Om 10.30 u te voet naar busstation. Om 11.05 u vertrok de bus, een gewone openbare bus waar buiten onze groep eenpaar Japanners nog inzaten. De rit zou ca 2,5 u duren. Eerst door de vallei gereden die afwisselend bebouwd was dan wel met rijstvelden was ingeplant. Aarna ging de weg omhoog door een smal dal door de groene loof- en naaldbossen. In de diepte een rivier. Prachtige tocht maar hoe hoger we kwamen hoe grijzer de lucht werd. Uiteindelijk regen. Inmiddels ook door veel tunnels en over veel bruggen. Halverwege stop (op pas) en mogelijkheid voor inkoop van dank of snack. Daarna verder. Dikke wolken hielden de bergtoppen verborgen. Onderweg stopte de bus voor in/uitstappers. Om 14.30 u waren we in Tskayama. Een grote plaats gelegen in de bergen. Helaas regen. Bij het trein/busstation uitgestapt en naar hotel gelopen. Helaas geen zicht op de bergen. Hotelkamer was vlakbij. Naar de kamer en vervolgens het stadje ingelopen.

Takayama (575 m) is een karaktervol oude, door bossen en bergen omgeven stad. Daardoor staan er overwegend houten huizen. Oen de omgeving in de 8 e eeuw voldoende rijst produceerde konden de houtbewerkers zich hier gaan vestigen. Van 1692 tot 1868 viel het gebied als houtleversncier direct onder de Shoguns. Door de afgelegen ligging tussen de bergen zijn de woningen en stratenpatroon uit de Edoperiode goed bewaard gebleven. Het pure bergwanden is ideaal om er Saké van te maken. Ook worden in de stad de bekendste festivals gehouden. In eerste instantie was het nog droog maar eigenlijk heeft het de rest van de middag geregend. De huizen zijn maximaal met 1 verdieping, zwart geverfd en met veranda. Ziet er rustiek uit. Eerst wat door de straatjes geslenterd samen met meerdere toeristen en alle toeristen winkeltjes, sakéwinkeltjes en anderszins bekeken. Uiteindelijk kwamen we bij het museum uit waar de praalwagens van de festivals staan. De wagens zijn soms al meer dan 150 jaar oud. Van de ca 30 wagens staan er hier 4 opgesteld. De wagens wegen soms wel 2500 kg en worden of voortgetrokken of gedragen. Dit gebeurt dan door 40 mannen, die na 10 min moeten worden afgelost. Het zijn werkelijk prachtige exemplaren, mooi uitgewerkt en natuur vanalles voorstellen vol mrt symboliek. In het voorjaar rijden ze door de straten om de goden te vragen voor een goede oogst, in het najaar om de goden te danken voor een uitbundige oogst. Zeer interessant en mooi. Vlakbij lag een zeer fraaie tempel, Sakurayama Hachimargo. Prachtig tegen de berg aangelegen met keurig geknipte naald en loofbomen, voorzien van toegangspoort kwam je via een trap bij deze shintoetempel. Omdat het regende was het er rustig. Wat rondgekeken en terug naar het centrum gelopen. Kwamen nog langs een grote bestormen en kleinere tempeltjes. Uiteindelijk neergestreken in een koffietentje in één van die zwarte huisjes. Omdat alles om 5 u sluit, de koffie snel opgedronken en door regen naar Takayama Jinya, het voormalige huis van de Shogun van Takayama, het oude bestuursgebouw van de stad. Zoals in Japan moesten we bij binnenkomst en na betaling onze schoenen uitdoen n kregen we een indruk van hoe het er indertijd aan toeging. Typisch Japans gebouw met schuifdeuren en wanden van rijstpapier. Een mooie binnentuin waarom heen  de vertrekken lagen. Omdat bijna alles alleen in het Japans wordt toegelicht loop je er redelijk snel doorheen. Toch was het erg mooi. Inmiddels was het wat droger geworden. Op zoek naar een kroegje maar dat was nog niet zo makkelijk. Alle winkeltjes sloten en het oude centrum leek verlaten. Dan maar terug naar hotel.

Daar aangekomen stonden Berry en Margot van onze groep in de hal om de stad in te gaan. We zijn aangesloten nadat we eerst nog even de kamer zijn opgegaan. Samen met Renate (reisbegeleidster) en Olaf en Annemarie zijn we de stad ingegaan op zoek naar een typisch Japans restarantje. Uiteindelijk gevonden, zo’n typisch klein restaurantje met 1 tafel en 8 plaatsen aan de bar. Takayama staat bekend om zijn rundvlees, Hida genaamd. Dit is zeer malsen goed dooraderd rundvlees, zeer mals maar prijzig. Ik heb dat genomen, moet je zelf aan tafels grillen. Renée had een goedkopere uitvoering in de vorm van een stew. Daarbij salade. Het vlees was vergezeld met shitaki’s. Dat ging ook op de grillplaat. Het is werkelijk heerlijk mals vlees. Daarbij 2 biertjes. Overigens zat dus een deel van de groep aan het tafeltje en een deel aan de bar. Na het eten terug naar hotel. Onderweg kwamen nog langs een klein barretje en hebben daar nog wat saké gedronken. Grappig dat je in Japan nog in barretjes mag roken. Dus toen we eruit kwamen roken we naar sigarenrook en ook nog naar gegrild vlees.

We lagen bijtijds in bed omdat we morgen naar de ochtendmarkt willen gaan.

1. Peter-Paul:
    1 juni 2019
    Dank weer voor jullie uitgebreid nauwkeurig verslag en de foto's.. eten met stokjes?
    Hier rustige zonnige dagen. Zondag belooft tropisch te worden.