4 november vrijdag 2022, Fox Glacier

4 november 2022 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Iedere B&B is weer anders, zo ook deze en de eerste nacht is het altijd weer wennen om alles te vinden. Zo is de badkamer aan de andere kant van de gang maar wel alleen voor ons. Het heeft flink geregend en bij opstaan was het nog steeds niet al te best. We zagen de vers gevallen sneeuw op de bergen liggen, voor zover zichtbaar. Lekker ontbijt, daar andere (Nederlandse) gasten waren al op pad om met helikopter de gletsjer op te gaan. Wij zijn om 9.45 u naar Lake Matheson, op 4,5 km rijden van B&B. Op een rustige en heldere ochtend zouden hier de Mount Cook en Mount Tasman in het meer weerspiegelen. Wij reden er door de regen naartoe en zijn maar meteen koffie gaan drinken in het erbij gelegen restaurant. Het moet gezegd worden, alles in NZ ziet er prima onderhouden uit, de voorzieningen, de wandelpaden maar ook parkeerplaatsen, absoluut geen “rotzooi”.  Om 10.15 u was de koffie op en besloten dan toch maar om het meer te gaan lopen, een wandeling van 1 1/2 u. We waren nog niet goed onderweg of het stopte met regenen en de lucht klaarde voor een groot deel op. We liepen weer door prachtige bossen. We bevinden ons nu in het Westland/Tai Poutini National Park. In dit 1270 km2 grote park bevinden zich de NZ Alpen met de hoogste bergen waaronder de Mount Cook en Mount Tasman. De grote gletsjers maar ook dichte regenwouden, lagunes en schitterende meren maken onderdeel hiervan uit. Ondanks beperkte mijnbouw (goud) in de vorige eeuw is het grootste deel van dit park aan de westkust nog ongerept. Zoals gezegd liepen we door de bossen met vele mossen, varens, varenbomen en overige vegetatie naar het Lake Matheson over een prima aangelegd pad. Dat moet gezegd worden, alle wandelpaden hier zijn prima onderhouden. Vanwege de vele regen was het overal nat en waren de beekjes gevuld met water. Door de zon die net scheen was alles nog mooier. Bij het eerste uitzichtpunt waren we verrast dat het meer inderdaad een spiegel was en dat de bergen met wolken, er perfect in reflecteerde. Wat een mazzel, ondanks dat de Mount Cook en Mount Tasman niet helemaal zichtbaar waren, het plaatje was perfect. Verder langs het meer gelopen en meerdere andere mooie punten gezien. Na 1 1/2 uur waren we weer terug bij het restaurant. Inmiddels verdween de zon weer achter de grijze wolken een maakte de wind van het meer een craquelé spiegel! We waren op het juiste moment daar geweest. Weer kop koffie gedronken en door enorme regenbuien naar Franz Josef, een ander plaatsje aan de voet van een gletsjer 22 km verderop gereden. Van hieruit zou je met een kleine wandeling dichter bij een gletsjer (de Franz Josef Glacier) kunnen komen. De weg ging weer door mooie bossen en zeer geaccidenteerd terrein. Vlak voor Franz Josef een weggetje ingedraaid naar de gletsjer. Eerst langs een woeste en zeer brede rivier die grijs zag van het smeltwater. Auto geparkeerd en richting voet van de gletsjer gelopen. Het regende niet meer en klaarde zowaar een beetje op. Op ruime afstand van de voet van de gletsjer (284 m)  konden we niet meer verder. Ik denk dat de NZ bang zijn dat we te dicht erbij komen wat veiligheidsrisico’s met zich mee brengt. Toch was een groot deel van de gletsjer wel te zien, al dan niet verscholen achter de wolken. Van alle kanten kwam er water via watervallen de bergen af, een voordeel van al die regen. Er valt hier gemiddeld 5000 mm regen per jaar. We zeiden tegen elkaar dat we weer mazzel hadden, het weer kon beter maar zeker ook slechter en we hebben veel gezien. In het plaatsje Franz Josef nog koffie gedronken en een andere wandeling gemaakt naar in de bergen uitgehakte tunnels uit de tijd van de goud mijnbouw. Vanwege de regen en glibberigheid voortijdig teruggekeerd en weer teruggereden naar Fox Glacier. Om 16.15 u waren we thuis. Thee gedronken en ff op bed gelegen. Het regende weer volop. Om 18.00 u met zon !! naar restaurant gelopen (1/2 uurtje). Daar heerlijk gegeten, een van de betere van deze vakantie. Om 19.30 u kwam de regen weer met bakken uit de lucht vallen dus moesten we wel een extra glaasje wijn / cappuccino drinken. Daarna was het weer droog en zijn we teruggelopen. Op bed aan dit verslag geschreven terwijl buiten de regen weer neerdaalt. We hebben geluk dat ons programma prima tussen de buien door valt!!

1. Anja Joon:
    4 november 2022
    weer genoten van jullie verhalen en wat een prachtige foto met die weerspiegeling in het meer! Klasse
  2. Marlies:
    4 november 2022
    Wat een prachtige foto's ook weer, en zo scherp die weerspiegeling inderdaad!
    En er is niks mis met de koffie in NZ hè! ( dat herinner ik me ook nog wel)
  3. Karin:
    5 november 2022
    Ondanks de vele regen is het op juiste momenten droog. Met dank aan jullie flexibiliteit. Prachtige foto’s weer. Ik geniet mee.
  4. Annemiek:
    6 november 2022
    Wordt die gletsjer nu ook kleiner daar? Door opwarming?
    Hoe voelt het nu 3 weken op vakantie? Nog steeds als vakantie of anders?
  5. Corrie en Coen:
    6 november 2022
    Hi Hans en Renée, net weer een stuk van jullie verslag gelezen. Fijn dat jullie zo genieten. Het brengt bij ons weer vele herinneringen boven. Vooral de vele regenbuien. Mooie reis nog verder.