8 juni, zaterdag Hiroshima

8 juni 2019 - Hiroshima, Japan

Vandaag weer vroeg op. Om 6.45 u liep de wekker af. Ontbijt op kamer en om 8.00 u verzamelen bij station voor een gezamenlijke excursie naar Miyajima. Dit is een klein eilandje vlakbij Hiroshima in de Japanse zee waar een zeer belangrijke tempel staat maar nog belangrijker en fotogenieker is de rode Torrii die in de zee staat. Wellicht het meest gefotografeerde beeld uit Japan. In de reisbeschrijving stond dat deze Torrii vanaf juni dit jaar, voor één jaar opgeknapt gaat worden zodat het nietzeker zou zijn of we het wel te zien zouden krijgen...... We gingen eerst een stukje met de trein en daarna met de ferry naar het eiland. Omdat we nog vroeg waren was het niet druk in zowel trein als ferry. Om 9.45 u waren we op het eiland. Er stonden een paar dingen op het programma, de tempel met Torrii natuurlijk (die we al wel vanaf de boot gezien hadden en nog niet in de stijgers stond!), met een kabelbaan de berg op om een fraai uitzicht over de Japanse zee te hebben en nog wat tempeltjes en het dorpje. Omdat we terug met een taxiboot afgezet wilde worden in Hiroshima bij het vredespark met het A-bom memorial, eerst naar deze bootmaatschappij gegaan een tickets voor 14.15 u gereserveerd. Daarna, op aandringen van Renate de reisbegeleidster eerst naar de kabelbaan omdat het vroeg nog rustig is en dus geen wachttijden. De route was wat langer dan ik dacht overigens wel door mooi bos met waterstroompje. De kabelbaan was uit een jaar voor Christus en bestond uit 2 etappes, eerst bakjes en daarna een grote (30pers) bak. Effin, was inderdaad niet druk en met een 1/2 uur waren we om 11.00 u boven op de berg Misen ( 500m). Het weer was bewolkt maar droog en prima temperatuur. We konden daar nog een wandeling van ca 1 uur maken naar nog een hoger topje met wat tempels onderweg maar gezien de tijd die dat zou kosten en alles wat we nog wilde zien, geen optie. Het uitzicht op de Japanse zee met aan de overkant Hiroshima en allerlei kleine eilandjes en plaatsjes langs de grillige groene kust was inderdaad erg mooi. Je zag ook de uitgebreide oesterbedden die in zee waren. Kennelijk zijn oesters een specialiteit in Hiroshima. En ze zijn niet klein! Weer heel wat foto’s gemaakt. Met kabelbaan weer terug naar beneden. Het werd al drukker dus wachtrij nam toe. Goed dat we dit als eerste gedaan hebben. Toen naar tempel gelopen met Torrii poort in de zee.

De tempel (Itsukushimaheiligdom) staat op de lijst van werelderfgoed (voor minder doen we het niet). Het werd gesticht in 593 en staat op palen in de baai. De in zee staande Torrii is 16 m hoog en weegt ca 60 ton. Bij eb staat hij droog, bij vloed met zijn poten in het water. Natuurlijk veel Japanners op de been om een foto hiervan te maken. Wij ook hoor. Is werkelijk een fraai plaatje. In de tempel was nog een kleine ceremonie aan de gang. Rustig alles bekeken. Daarna cappuccino in een piep klein Japans winkeltje gedronken met tosti. Om 12.30 u naar de Daishi-in tempel. Die ligt iets buiten het plaatsje tegen de berg. We moesten het allemaal in een wat hogere versnelling doen vanwege het tijdstip van vertrek van de watertaxi. Deze tempel was weer een plaatje, klein maar fijn. Een lange stenen trap leidde ons naar de belangrijkste gebouwen. Langs de trap allemaal stenen beelden van mensfiguurtjes die gebreide mutjes op hadden. De tempeltjes waren niet heel oud maar wel erg mooi. Onder één van de tempeltjes zat een soort kelder met wel 1000 brandende lampjes en veel Boeddhabeeldjes. Teruggelopen naar het dorpje om richting watertaxi te gaan. Het was inmiddels erg druk geworden. Het hoofd winkelstraatje was overvol met toeristen. Overal restaurantjes. Veel ervan verkochten geroosterde of rauwe oesters. Wij hadden haast.....

Op tijd bij watertaxi die om 14.15 u vertrok richting vredespark in Hiroshima, een tochtje van ca 45 min. Vlak water dus geen problemen. Bij binnenkomst op de rivier in Hiroshima vaart verminderd en richting het bekende monument (ruïne gebouw met ijzeren bolkoepel, de A-bomkoepel) gevaren. Uitgestapt en door het vredespark gelopen, langs kindervredesmonument, vredesplan en Cenotaaf (monument voor slachtoffers van de bom, het bevat alle namen van de slachtoffers en de inscriptie: “ rust in vrede, wij zullen deze fout nooit meer maken”. Het centrum van het park wordt gevormd door het vredesmuseum dat de gevolgen van de bom op de stad illustreert aan de hand van foto’s en persoonlijke bezittingen. Hoewel sober uitgestald toch een indrukwekkend museum. Bij de aanval op 6 augustus 1945 zijn direct 70.000 inwoners omgekomen, de 4 maanden daarna nog eens 70.000 als gevolg van verwondingen en of straling. In het museum staat ook nog een klok die 2 dingen aangeeft: het aantal dagen na het bombardement en het aantal dagen na de laatste nucleaire proef (115). Daarna nog verder door park gelopen en nog stilgestaan bij de Gedachtenisheuvel. Een heuvel die bestaat uit de as van de omgekomen inwoners. Bizar als je daar staat.

Het was inmiddels 16.00 u en besloten langzaam richting hotel te gaan. Zagen opeens een terrasje (!) en besloten een biertje te pakken. Toen in 3/4 u naar hotel gelopen. Hiroshima is ook een drukke stad met brede boulevards en zelfs trammetjes. Om 17.40 u in hotel. Wat aan verslag gewerk en om 18.30 u met Berry en Margot van onze groep gaan eten, ergens op de 12e verdieping van een groot warenhuis waar weer een flink aantal restaurantjes gevestigd zijn. Deze keer minder Japans, kregen zelfs mes en vork om mee te eten. Dat was wennen.

Daarna nog bij de Starbucks koffie gedronken en om 22.15 u terug op de kamer. Morgen relatief rustige dag, vertrekken om 14.00 u uit Hiroshima. Bagage gaat weer voor 2 dagen apart op reis.

1. Cathelijne:
    11 juni 2019
    dat je die oesters hebt gelaten voor wat het was.........................onwaarschijnlijk. wat een gemiste kans! die tempel in het water heb ik ooit in een onwaarschijnlijk mooie film voorbij zien komen. naam film vergeten, maar was prachtig. wat een aparte inscriptie: 'rust in vrede, deze fout zullen we nooit meer maken'. was dat van Amerika of van japan??
  2. Annemiek:
    11 juni 2019
    Ja toch wel bizar om in Hiroshima te zijn. Grote stad nu. We Nederlanders zijn wel gek op terrasjes... toch maar 140.000 doden.
    .. Ik dacht nog veel meer.