9 juni, Zondag van Hiroshima naar Kumamoto

9 juni 2019 - Kumamoto, Japan

Iets kunnen uitslapen en onder de volle zon om 9.00 u naar een ontbijt tentje bij station gegaan. Eenvoudig ontbijt, toast met koffie en een eitje. Daarna terug naar hotel, de grote bagage hadden we al ingeleverd en de handbagage voor de komende 2 dagen opgehaald en naar station in locker gezet. Toen eerst langs rivier naar een parkje gelopen, hier moesten we entree voor betalen. Vond ik overdreven dus zijn we doorgelopen. Bleek achteraf geen juiste beslissing omdat mensen uit de groep hier wel zijn binnen gegaan waren en een theeceremonie hebben meegemaakt en het ook nog een mooi park vonden.

Wij zijn doorgelopen naar het middeleeuwse kasteel van Hiroshima. Dit is natuurlijk ook verwoest op 6 augustus 1945. Een toren hebben ze gereconstrueerd. Ik ben naar binnen gegaan, Renée is beneden blijven wachten en kreeg meteen een oud meneertje op haar dak die haar wilde enquêteren. Ik ben naar boven gegaan. Op iedere verdieping een tentoonstelling over wapens, of het leven een paar eeuwen geleden, etc. Één verdieping was ingeruimd voor het bombardement. Je realiseert je dan pas dat van deze stad de totale historie is weggevaagd. Niets was meer over. Alle puin, met mogelijk nog bruikbare stukken is gebruikt voor de wederopbouw. De reconstructie bestaat dus nagenoeg alleen maar uit nieuw materiaal. Boven op de toren had je wel mooi uitzicht. Het moet eens een machtig kasteel geweest zijn. Verder gelopen over het terrein naar een tempel, die natuurlijk ook gereconstrueerd was en daar was het een hele bedrijvigheid van gezinnetjes met babies. Het leek wel of er een soort ceremonie (doopfeest) aan de gang was. Dit tafereel gadegeslagen. Tijdens toekijken nog ijsje gegeten, het was erg warm dus verkoeling hadden we nodig. Er liep ook nog een priester rond die een auto “inzegende”. Het viel ons op dat voor de zondag het erg druk op straat was, zowel bij het station waar de kinderen in schooluniform op pad waren, of supporters van de plaatselijke baseball club in clubkleuren over straat liepen of andere groepen met vlaggetjes.

Via de gerenoveerde poort van het kasteel het terrein verlaten. Ook hier hele horden Japanners achter vlaggen aan de straat op. Het leek wel een soort nationale schoonmaak dag. Vele hadden een plastic zak plus knijper bij zich om het toch al schone openbare gebied te ontdoen van het bijna niet aanwezige zwerfvuil.

Verder op weer veel geluid en muziek. Hier was een soort happening aan de gang over milieuvriendelijke dingen op gebied van eten, energie, ed. Er stond ook een soort muziektent waar een Japanse “ band” op trommels sloeg op muziek. De deelnemers waren jong en oud. Grappig al die bedrijvigheid. We werden nog aangesproken door een deelnemer die volgens ons iets had bedacht en op zeer simpele wijze dit idee had gemaakt met simpele materialen. Uiteindelijk draaide een molentje. We kregen nog een goody bag mee met wat spulletjes. Verder gelopen naar het winkelgebied (voor zover dat allemaal niet onder de straat is gebouwd). Maar ook Hiroshima heeft weer een enorm uitgebreid winkelgebied, waar het hartstikke druk was omdat alle winkels open waren en er ook heel veel eetkraampjes langs de straat stonden. De hoofdwinkelstraten zijn overdekt, dus daar was het lekker koel en had je geen last van de warme zon. Als Hollanders wilde we ergens op een terrasje gaan zitten om iets te drinken. Dit fenomeen kennen ze niet. Terrassen zijn onbekend, alleen af en toe bij een Starbucks. Zijn een warenhuis ingegaan om op de bovenste verdieping waar altijd alle restaurantjes zitten, te kijken of er misschien één zou zijn die wel een terras had. Nee dus. Alle 12 roltrappen weer naar beneden. Wat in dit dure warenhuis opviel was het aantal personeelsleden en weinige klanten. Je kon er alles kopen, de dure merken zoals Cartier, Chanel, etc.

Besloten om naar de 7eleven winkel te gaan en daar een cola te kopen en op een bankje (!) aan de rivier op te drinken. Om 14.05 uur moesten we bij het station verzamelen. We hebben nog lekker 1/2 uurtje gezeten. Toen naar station en bagage uit locker gehaald. Een mooi systeem, je zet je bagage in de lockers, sluit met een schuifje de locker op slot, werpt geld in een kleine machine en je krijgt een bonnetje met qr-code. Bij terugkomst scan je de code en gaat het kluisje open. Geen gedoe met sleuteltjes. Om 14.30 u vertrok de Shinkansen richting Kumamoto. We verlaten het hoofdeiland van Japan, Honshu en gaan naar het zuidelijk eiland Kyushu. De treinreis duurde 1 uur en 40 min en gaat door een tunnel tussen beide eilanden. Om 16.21 u arriveerden we in Kumamoto. De belangrijkste bezienswaardigheid is het grote kasteel dat weliswaar na de grote brand in 1877 volledig is verwoest maar daarna miniscuul is gereconstrueerd. We hoorden alleen net bij binnenkomst van ons hotel dat het kasteel gesloten is vanwege ingrijpende herstelwerkzaamheden als gevolg van laatste aardbeving. Jammer dus. Morgen gaan we in ieder geval wel de bergen in naar Mount Aso, een werkende vulkaan waar we bij mooi weer met helicopter over gaan vliegen.

Om 18.15 u het stadje (700.000 inwoners) ingegaan. We zitten weer goed centraal. Verbazing wederom van de enorme overdekte winkelstraten. Op zoek naar terrasje voor een borrel maar natuurlijk niet te vinden. Wel legio restaurantjes en op goed geluk maar ééntje naar binnen gestapt. Gelukkig hebben ze wel een Engels talige menukaart. Weer een handdoekje om je handen schoon te maken. Kumamoto staat bekend om z’n paardenvlees. Veel gerechten op de kaart zijn Koude vlees gerechten, van paard maar ook andere beesten. Op goed geluk wat besteld, shushi met rijst maar dan met vlees. Renée beef met garlic.vooraf een lekkere koriander salade. Bij het eerste biertje dat we bestelden moesten we een soort spelletje met de serveerster doen maar dat ging een beetje de mist in omdat ons Japans niet goed is. Een groepje jongens naast ons probeerde nog wat te vertalen maar dat ging ook niet helemaal goed. Uiteindelijk hebben we één biertje gratis gekregen (bleek bij rekening). Het contact met onze Japanse buren was wel gelegd. Het rauwe (shushi) vlees werd bij het opdienen met een crème brulée brander  verhit zodat het net niet meer rauw was. Ik had 4 soorten vlees. Was erg lekker. Onze buren hadden het ook en we kwamen aan de praat, voor zover dat lukt in Japan omdat hun Engels erg slecht is. Uiteindelijk nog Saké (3 flesjes, sparkling) besteld en het werd nog gezellig. Zo goed en zo kwaad als het ging nog 1 uurtje zitten babbelen. Foto’s gemaakt en uitgewisseld. Om 20.45 u weggegaan, eerst nog koffie bij ..... Starbucks. Om 21.15 u op hotelkamer en aan verslag gewerkt. Morgen om 8.30 u ontbijt in hotel (!). Gratis. In kader van green deal; als je je kamer 1 keer niet laat schoonmaken krijg je gratis ontbijt. Ja, wij zijn Hollanders! Morgen dus rustig aan, om 10.00 u vertrekt de bus naar Mount Aso.

1. Cathelijne:
    11 juni 2019
    het is weer een bijzonder verhaal! vooral jammer van die terrasjes. gek eigenlijk dat ze ze daar niet hebben. misschien te grote impact op de beperkte openbare ruimte? super leuk dat je met de buren in het restaurant in gesprek raakte. altijd leuk dat soort encounters. ik dacht alleen dat Japanners goed engels kunnen spreken. niet dus. dat gratis ontbijt is natuurlijk logisch dat je daar voor hebt gekozen............ als telraam helemaal!
  2. Annemiek:
    11 juni 2019
    Mooi verhaal. Is toch een heel andere cultuur en ook wel lastig met de taal. Maar hele ervaringen.