1 november dinsdag, Wanaka Mount Aspiring nationale park.

1 november 2022

Gisteren na de borrel lekker thuis pasta gegeten, met glaasje NZ wijn. Daarna nog op balkon koffie gedronken en gelezen. Om 21.00 u naar binnen. Bijtijds naar bed.

vanochtend gewone tijd opgestaan. Ontbijt met fruit en muesli en yoghurt, erg gezond. De zon scheen en de voorspellingen zijn goed. Om 9.30 u vertrokken naar het Mount Aspiring National Park. Dit op twee na grootste nationale park van NZ staat op de werelderfgoed lijst en ligt grofweg tussen oceaan, Wanake, Fiordland en Mount Cook. Het is ca 3555 km2 groot en het landschap varieert van met sneeuw en gletsjers bedekte bergen tot kale rotswanden en bosvalleien. Nadat we door Wanaka waren gereden volgden we het meer nog even waarna we linksaf bogen en de Matukituki Valley inreden. Aan het begin gestopt bij een klein meertje dat diende als een spiegel waar bergen en lucht perfect in reflecteerde. Erg mooi. Daarna doorgereden en genoten van de rit en uitzicht op de bergen. Na ca 25 km werd de weg onverhard maar verder prima te berijden. In het dal veel weilanden met koeien en schapen. De berghellingen waren kaal en met struiken begroeid. De hoogste punt van het park is de Mount Aspiring van 3033 m, ik vraag me af of we die gezien hebben ivm met de wolken. Deze berg wordt ook wel de Matterhorn van het zuiden genoemd vanwege zijn spitse vorm. Het zou moeten maar …..  Er waren verschillende wildroosters en riviertjes die we moesten doorkruisen. Gelukkig waren we niet met onze BMax onderweg maar met een behoorlijke SUV. Op het einde van het dal de parkeerplaats ongeveer op 524 m. Overal in NZ zijn dan ook toiletten en soms zelfs plaatsen om Campers te legen. Ook hier. Weer veel info over de omgeving, de vogels die je kan tegenkomen (wel 54 verschillende) en de tracks die gelopen kunnen worden. Wij kozen voor de Rob Roy track, een relatief korte wandeling naar de voet van de Rob Roy gletsjer. Het was een mooi pad langs de grote beek omhoog en over een grote hangbrug. Daarna door bos omhoog. Het eindpunt zou op 733 m liggen maar we zijn voortijdig omgedraaid, Renėe had las van haar kuiten. Onderweg zagen we de Paradiso Shelduck, Geelgors en Scholekster. Nogmaals andere dieren hoef je hier niet te verwachten. Op de terugweg begon het flink te waaien en te betrekken. Om 12.30 u weer bij de auto en teruggereden naar Wanaka. Daar koffie aan het meer gedronken, binnen omdat het erg waaide, het leek wel of we langs de branding van de zee liepen. Nog ff boodschappen gedaan en terug naar de B&B. Daar wat gelezen en gerust. Een mooie rustige dag met toch ook mooie dingen die we gezien hebben. Om 17.00 u borrel op balkon. Het waait nog steeds en het is nu ca 18 graden.

1. Cathelijne:
    1 november 2022
    ik krijg de indruk dat de temperatuurverschillen behoorlijk groot zijn en erg kunnen verschillen van dag tot dag. Weer geweldig mooie foto's. Wat prachtig zeg. Werd het aangeraden zo'n grote auto te huren of wilde jullie dat zelf?
  2. Dominique:
    2 november 2022
    Wat een waanzinnig mooie plek weer. Heb de Paradiso Duck en de Geelgors even gegoogled, mooi verenpak hebben die. Leuk dat je overal altijd de namen van deelt, zo is alles op te zoeken! Goed te lezen dat jullie zo genieten!
  3. Annemiek:
    6 november 2022
    Het is een enorme eiland met heel veel natuur gebieden. Prachtig die weerkaatsing van d Evergem op het meer.