31 oktober maandag, Wanaka - Queenstown

31 oktober 2022

Gisterenavond bij ons avondeten nog wel wat bubbels gedronken😀.

vanochtend om 8.00 u opgestaan. In een nieuwe omgeving is het altijd even je weg zoeken. Vanochtend dus weer gebakken eieren met toast. Tegen 10en in de auto gestapt richting Queenstown. Je rijdt hier gauw hele afstanden, vandaag weer makkelijk 140 km. De benzine is redelijk goedkoop, $ 2,60 NZ wat ongeveer € 1,50. Dat is goedkoop maar onze Mitsubishi rijdt natuurlijk iets duurder. De tocht ging door een ander dal dan gisteren. In het begin nog groen maar naarmate we hoger en richting pas kwamen, ruiger en meer rotsen. Onderweg nog een wintersportplaatsje gepasseerd. Stelt allemaal niet veel voor, maar toch. De pas, Crown Range Roda pass (1077 m) is hoogst verharde pas van NZ. De zon scheen met wat bewolking. Op de pas erg mooi uitzicht richting het lager gelegen Queenstown en het Lake Wakatipu. Onze eerste stop was Arrowtown. Een alleraardigst goudmijnstadje, dat nog mooi geconserveerd was. In 1862 ontdekte een klein groepje mijnwerkers goud in de rivier de Fox. Binnen enkele weken hadden ze 113 kg verzameld. Hierdoor nam de bevolking van dit dorpje al snel toe tot ca 7000 inwoners. Al snel daarna nam de productie af. Tot de mensen die zich daar vestigden behoorden ook veel Chinezen die uit Zuid China zijn overgekomen en buiten het dorpje in schamele “huisjes” woonden. Het stadje is niet vervallen in een ghost town maar heeft zich toch weten te handhaven waardoor aan de hoofdstraat nog allemaal oude huisjes uit de begintijd staan, alleen zitten er nu souvenierswinkeltjes, makelaars of juweliers in. In de zon heerlijk bakkie gedronken. Zoals gezegd erg grappig en het omrijden waard. Daarna naar Queenstown. Deze stad ligt erg schilderachtig aan de noordoost kust van Lake Wakatipu. Sinds de jaren 70 heeft het zich ontwikkeld tot een belangrijk internationaal vakantieoorden, dat aan alles te zien is. Vooral voor mensen die geĂŻnteresseerd zijn in avontuurlijke sporten kunnen hier hun hart ophalen. Het stadje is ontstaan rondom 1860 waar goudzoekers zich vestigden. Het Lake Wakatipu is een gletsjermeer maar volgens de legende van de Maori werd het gevormd door de afdruk van een slapende demon, die levend verbrand werd door de minnaar van een door demonen gevangen gehouden Maori meisje. Omdat zijn hart nog altijd klopt, stijgt en daalt het meer iedere 5 minuten met 7 cm. Dat hebben we niet gecontroleerd. In het stadje wordt flink verbouwd, zowel het openbare gebied als gebouwen. Daardoor oogt het rommelig maar kosten nog moeite worden gespaard. We zijn eerst met de skyline gondola naar BOB’s peak gegaan, 450 m hoger dan Queenstown. Vandaar prachtig uitzicht over de bergen, het meer en de stad. Ook de gondola krijgt een facelift, er wordt een compleet nieuwe ernaast gebouwd. Boven koffie gedronken en weer naar beneden. Daarna verder doorgelopen naar de oude stad langs het meer. Hier barst het van de eettentjes in allemaal heel gezellige bebouwing met terrasjes aan het meer. Hier zijn ook de watersport activiteiten, van snelle boottochten tot met parachutes achter boten aanhangen. Het ziet er echt heel aantrekkelijk uit om een paar nachten in Queenstown te verblijven en ‘s avonds aan het meer heerlijk oesters eten
. Na nog wat boodschappen gedaan te hebben zijn we om 15.30 u in de auto gestapt en naar Wanaka gereden. Wij zitten momenteel in de provincie Otago, mede bekend om zijn wijnen (pinot noir). Echter, het verbaast ons hoe duur die in de supermarkt zijn. De goedkoopste komen uit AustraliĂ« en daarna uit het noorden van het eiland, Malbourough. Maar daar zijn we volgende week😀. Om 16.30 uur weer thuis. Heerlijk in zon op balkon borrel en dit verhaaltje schrijven. Was weer een erg mooie dag!

1. Cathelijne:
    31 oktober 2022
    Dus je moest gisteren nog even boodschappen doen voor het ontbijt begrijp ik? Schitterende foto's. Wat kan je ontzettend ver kijken! Hele schone lucht denk ik.
  2. Carla:
    31 oktober 2022
    In Marlbourough zijn de wijnen uit Otaga weer goedkoper. Zo werkt handel. 😉😉. Hebben jullie al gebunjeejump (of hoe je dat ook schrijft). Kan ook in Queenstown als ik me niet vergis.
  3. Annemiek:
    6 november 2022
    Goed om ook wat bebouwing te zien maar zijn allemaal houten huisjes. Ik krijg wel zin om daar ook naar toe te gaan