14 november 2022 maandag Ohakune naar Rotorua

14 november 2022 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Gisterenavond met de familie van Frans in het dorp Ohakune gegeten. Ik had gisteren in een restaurant een tafeltje gereserveerd maar bij aankomst bleek het restaurant gesloten. Hilariteit alom natuurlijk. Dan maar in hetzelfde restaurant als zaterdagavond gegeten, was immers prima. Na afloop naar buiten en zagen de vulkaan de Ruapehu uit de wolken met de ondergaande zon op de sneeuw. Cadeautje zo mooi. Naar onze B&B en nog met z’n 4ren wat gedronken in de huiskamer. Houtkachel aangemaakt en op een gegeven moment hoorden we gefladder, wat bleek er werd er een mus bijna geroosterd. De mus vluchtte de houtkachel uit de kamer in maar we kregen hem niet meer te pakken. wederom grote hilariteit. Tot middernacht erg gezellig zitten praten en wijn drinken. Naar bed.

Om 8.15 u ontbijt. Dat was weer voortreffelijk en zeer uitgebreid. Nog gezellig zitten praten en om 9.15 u afscheid genomen. Het was redelijk zonnig en een aangename temperatuur, zodanig dat we ons autodak open hebben gedaan. Over een zeer fraaie weg met mooie uitzichten en landschappen over de uitlopers van eerdere vulkaanuitbarstingen ongeveer 1 uurtje gereden tot 1e stop. Onze eerste stop was Chateau Tongariro, een luxe hotel uit 1929 aan de voet van de Mount Ruapehu op 1630 m. Vanaf hier hebben we een kleine 2 uur durende rondwandeling gemaakt naar de Taranaki falls. De wandeling liep over de kale vulkanische vlakten met lage begroeiing afgewisseld door wat bossen. Mooi te zien waren de lagen afzettingen die in de loop der jaren zijn gevormd agv de vulkaan uitbarstingen. Mooie vergezichten en wolken partijen en regenbuien waarbij we zelfs de ca 75 km verderop gelegen vulkaan Taranaki 2518 m, zagen. Ook hier was het pad weer zeer goed geprepareerd. Na 1 uur kwamen we bij de mooie waterval uit. Het water valt ook hier enkele 10tallen meters recht omlaag. Wat foto’s gemaakt en terug gelopen. Inmiddels begon het te regenen, wat heeft aangehouden totdat we weer bij de auto waren. Zijn enigszins drijfnat geworden ondanks goede regenjassen. Het weer is hier wisselvalliger dan op het Zuidereiland vinden wij. Het was een mooie wandeling terug door bossen en over vulkanische vlakten. Helaas niet van genoten vanwege regen. Terug bij de auto konden we ook nog nergens een kop koffie krijgen. Vanwege tekort aan personeel waren cafeetjes dicht. In de nog steeds stromende regen weggereden en na ca 15 min reden we in de zon met achter ons de berg in regen en wolken gehuld. Wij zaten drijfnat op te drogen in de rijdende auto. Na 20 min gestopt in Turangi, een plaatsje aan een van de meertjes ontstaan tijdens een van de vulkaan uitbarstingen. Op terras koffie en kaas muffin gegeten. Verder gereden langs het Lake Taupo. Weer mooie weg, soms veel bochten, dan weer wat rechter en altijd mooie vergezichten. De bermen zijn overal helemaal geel van de bloeiende brem. Op ca 10 km ten noorden van het Lake Taupo gestopt bij het Wairakei park. Hier liggen de Huka Falls, de plek waar de rivier de Waikato door een nauwe rotsspleten stroomt en zich vervolgens 11 m lager in een schuimend bassin stort. Mooi om te zien en even een stop om de benen weer te strekken. Er was nog veel meer te beleven maar dat hebben we niet gedaan. Wat verder opviel waren de rookpluimen die overal omhoog kwamen. Er bevinden zich hier veel thermische baden en hotsprings agv de vulkanische activiteiten. Een voorproefje van ons komende verblijf rondom Rotorua. Hierna doorgereden naar ons nieuwe onderkomen voor de komende 3 dagen. Weer een zeer fraaie B&B op ca 15 km van Rotorua. Ontvangen door de eigenaren, koffers uitgepakt en wat gekletst. Om 17.45 u richting Rotorua om te gaan eten. Het is een grote plaats gelegen aan het meer. Morgen gaan we de plaats beter bekijken en hebben we ‘s middags een tour rondom de Maori’s. We hoorden dat dit interessant moet zijn dus we zijn benieuwd. Terug in B&B verslag gemaakt en vroeg gaan slapen.

1. Marlies:
    14 november 2022
    Gelukkig is de mus gered (of niet, dat vertelt het verhaal eigenlijk niet).
    Wat is er steeds veel afwisseling in natuur en weer. En wat een bijzondere plaatsnamen ook steeds hè!
    (En echt grappig om bekenden tegen te komen aan de andere kant van de aardbol)
  2. Annemiek:
    16 november 2022
    Deze foto’s zijn weer bijzonder mooi. Jammer van de regen en ook gezellig om even bekenden te ontmoeten en mee te eten en praten. Jullie eten voldoende zo te lezen maar gelukkig ook voldoende wandelingen