15 november dinsdag 2022 Rotorua

15 november 2022 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Heerlijk geslapen, wat een rust. Alleen de vogels. Ook hier weer zo’n enorm bed met 5 kussens per persoon en allerlei andere snuisterijen om de zaak op te leuken. Om 9.00 u ontbijt. De eigenaresse had de taak ons ontbijt klaar te maken, en wederom helemaal compleet. Heerlijk met uitzicht op hun tuin en de heuvels. De zon scheen, heerlijk. Na het ontbijt nog even wat aangetut en om 11.30 u richting Rotorua. Het begon helaas alweer te betrekken. Rotorua ligt aan de zuidzijde van het gelijknamige meer en is de populairste toeristenbestemming op het Noorder eiland. De hete en stromende thermale activiteit van de plaats die duidelijk merkbaar zijn aan de talloze spleten, geisers en borrelende modderpoelen, de geneeskrachtige minerale bronnen en sportieve activiteiten zijn de populaire attracties. Verder staat Rotorua (325 m) bekend als centrum van de Maori cultuur. Wij begonnen onze verkenning van Rotorua aan het meer. Ook hier is de hoogte van de kwaliteit van de inrichting van het openbare gebied opvallend. Dit hebben we op veel meer plekken gezien. Het betreft het openbare groen, de kunstwerken, het meubilair maar ook materiaal gebruik. Langs het meer wat gelopen en de bouwactiviteiten gade geslagen van een nieuw Spa hotel. De dampen van de geisers waren al goed zichtbaar. Doorgelopen naar de Governments gardens. Deze gardens liggen voor het in Tudor stijl gebouwde statige Rotorua museum wat sinds 2016 gesloten is vanwege aardbevingsschade aan de fundering. Het is een fraai elizabethaans gebouw dat in 1908 als Great Spa of the South Paciffic werd geopend. Tegenwoordig zou er het Maori museum in gevestigd zijn maar vanwege de aarbevingssschade dus gesloten. Het zijn mooie gardens waar je overal de dampen ziet opborrelen van de thermale activiteit. Iets verder op ligt een groot Spa complex aan het meer. Ook de reuk behoort onmiskenbaar bij de thermale activiteit. In een mooi Engels paviljoen wat koffie gedronken en weer verder gegaan. Inmiddels begon het weer te regenen. In het centrum rondom 12.15 u nog maar even koffie gedronken met iets zoets teneinde om 13.30 u op de afgesproken plaats te zijn voor onze middag excursie, geheel gewijd aan de Maori en zijn cultuur. We waren met z’n 4ren en de Maori gids. We werden rondgereden in een dure Range Rover😀 niet echt iets Maori’s. Onze gids, duidelijk Maori, had mooie en interessante verhalen. Ik vind dat de Maori geen rijke kunst en/of cultuur hebben. In principe hadden ze geen schrift waardoor oké historie middels verhalen aan de volgende generaties is overgeleverd. Dat maakt het momenteel voor de Maori ook heel lastig om weer aanspraak te maken op indertijd afgenomen bezit zoals land. Voor Maori haast niet aan te tonen. Genealogie kennen ze niet. Effin, eerst met de gids naar de plaatsen waar we ‘s ochtends al geweest waren. Gelukkig was het droog en de temperatuur rondom de 20 Gr. Hij had mooie verhalen over de Maori, hoe ze leven in stammen en ik geloof niet dat er momenteel veel rancune of discriminatie tussen de Maori en de Kiwi’s is. Op enig moment is hij van de weg een landweggetje ingereden, dat hoorde bij een stuk land inmiddels in eigendom van Maori. Boven op de berg hadden we mooi uitzicht over Lake Rotorua en Lake Rotoiti. Helaas bewolkt en regen in de verte. Wat bijzonder was, waren de rookpluimen die je overal zag van de dampende geisers. Boven op de berg kregen we wat thee met een cakeje. Prima. Verder gereden naar Tamatekapua, een Maori gemeenschapshuis uit 1873 van de Te Arawastam. Het staat tegenover de St. Faiths Anglicanen Church en wordt eigenlijk alleen gebruikt bij begrafenissen. Op de top van het dak staat het stamhoofd die je welkom heet. De daklijsten symboliseren zijn armen en zijn gedecoreerd. Zijn benen zijn de hoeken van de muur onder de daklijsten. Links en rechts staan voor resp de vrouw en de man. Hoewel vrouwen vroeger in eerste instantie ook meevochten in de onderlinge oorlogen zijn die later, vanwege de voortplanting, hiervoor vrijgesteld. Alle houtsneden stellen dingen uit hun historie voor en dienen als overlevering ipv teksten. De gids vertelde ook dat Maori makkelijk dingen overnemen van andere culturen. Vandaar het belangrijkste geloof het christendom is. De keuken van de Maori is ook niet interessant. Kruiden kennen ze niet. Ze aten vogels en planten. Vee (koeien, herten, reeën  ed) kenden ze niet. Die hebben wij gebracht. Het was een zeer interessante middag met weer (te) veel info. Om 17.00 u waren we weer in het stadje terug. Een biertje gedronken (0%) en om niet op en neer te hoeven rijden direct ook maar gegeten, Mexicaans. Om 19.15 u waren we weer thuis. Buiten op terras aan verslag gewerkt.

1. Carla:
    15 november 2022
    Gaan jullie ook nog naar https://www.tepuia.com. Als ik het goed heb wordt je daar ook nog welkom geheten met een echte Maori ceremonie. Bijzonder om een keer mee te maken.
  2. Annemiek:
    16 november 2022
    Weer meer geleerd over de Maori. Wist ik niet.