16 november woensdag 2022 Rotorua, Waimangu Volcanic Valley

16 november 2022 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Weer om 8.15 u opgestaan na prima nacht. Ontbijt nu met croissants ipv eieren en vers fruit met muesli. Nog een hele tijd met de eigenaresse gepraat, erg gezellig en leuke verhalen. Ook hier is er een boerenprobleem. Zo wordt in Lake Rotorua niet meer gezwommen vanwege het nitraatprobleem van de koeien. Vroeger kwam hun drinkwater uit de rivier en werd gefilterd, nu niet meer vanwege de nitraatvervuiling door de boeren. Het drinkwater hier is afkomstig van de regen en wordt opgeslagen in tanks en wordt nog wel gefilterd. Als je hier grond koopt en een huis bouwt (in het rurale gebied) dan moet je als “back up” wel een bron hebben, dat kan ook bij de buurman. Effin ze had nog meer wetenswaardigheden maar dat gaat nu te ver. Om 10.00 u vertrokken richting Waimangu Volcanic Valley, ca 20 min rijden. De zon scheen enigszins maar de vooruitzichten waren niet zo goed. Waimangu is het enige hydrothermische systeem ter wereld dat recent is gevormd. Op 10 juni 1886 is het op de Mount Tarawere tot een uitbarsting gekomen. Ik heb hier eerder over geschreven. De uitbarsting leidde er onder andere toe dat de 2 meren Lake Rotomahana en Lake Rotomakariri zijn samengevoegd tot één groot kratermeer. Bij deze uitbarsting zijn de mooie Te Ariki terrassen vernietigd. We begonnen aan de zuidkant van het meer aan een eenvoudige bijna 2 uur durende afdaling door de na de uitbarsting gevormde vallei langs een reeks van geothermische bezienswaardigheden. Als eerste kwamen we bij de Southland Carter, daarna bij het 38.000 m2 grote Frying Pan Lake, de grootste warmwaterbron ter wereld. Het verspreidde rook over het gehele gebied en de rode Cathedral Rocks maken het tot een prachtig geheel. Het meer werd bij een eruptie in 1917 gevormd waarbij een nabij gelegen toeristenhotel  werd bedolven. Daarna kwamen we bij het Inferno Crater. Ook dit blauwe meer waar de stoom vanaf komt en is gevormd in 1886 bij de uitbarsting van de Mount Haszard. Het meer loopt langzaam vol en loopt vervolgens over. De intervallen van vollopen en overlopen verschillen. De kleuren van het water maar zeker ook de gronden en mineralen eromheen maken het erg mooi. Verder gelopen langs allerlei stookgaten. Er waren nagenoeg geen spuitende geysers. Alleen veel gepruttel en rook. Het water heeft een temperatuur van boven de 70 Gr. Na bijna 2 uur gelopen te hebben kwamen we bij het Meer uit waar we nog met een boot een rondvaart van ruim 45 min hadden, langs allerlei spuitgaten en sedimenten van de uitbarsting. Het water van het meer wordt voornamelijk gevoed met regenwater en is dus niet meer warm. Het waterpeil kan wel 10 m (!) verschillen tussen de regentijd en een droge periode. Ook deze trip was erg interessant en mooi. De zon bleef maar schijnen en het was zelfs warm. Heerlijk weer dus. Om 14.00 u stonden we weer aan de wal en werden we met een bus teruggebracht naar het beginpunt. Prima geregeld. In de auto gestapt en naar Waikite Valley Hotpools gereden. Dit is een wat kleinschaligere hotpool die door de eigenaresse van de B&B was aanbevolen. Weer 15 min rijden. Inderdaad, een kleinschalige hotpool met 4 baden van 36, 37, 38 en 39 graden, plus 2 van 27 Gr, die voor mij nog eigenlijk te warm waren. Het lag in een mooie omgeving waar overal rook uit de grond komt. Omgekleed en ons overgegeven aan een soort vermaak dat ik nog niet kende. Erg warm in ieder geval maar aan de andere kant ook wel weer grappig. Het was inderdaad kleinschalig en niet druk. Ruim in een uur gegaard en gerelaxt in warm water. Daarna terug naar ons huis. De zon scheen nog steeds en we hebben een fantastische dag gehad. Even thuis nog wat dingetjes gedaan en door naar Rotorua om te gaan eten in de Eatstreet, het straatje met zo’n 12 restaurantjes. Nu bij een pizzeria, erg goed. Na afloop naar huis en kaartjes voor Hobbiton Valley (filmset) van De Hobbit films geboekt voor morgen. We komen er dan toch langs. Nog even met eigenaren geklets en naar onze kamer om het verslag te maken.

1. Marlies:
    16 november 2022
    Prachtig! En mooie namen ook weer, Inferno Crater en Frying Pan lake. En dan nog nasudderen in een hotpool. Hoe gaar ben je dan na afloop! 😀
  2. Pauline:
    16 november 2022
    Haha…had daar wel een foto van willen zien😀😂🥵
  3. Annemiek:
    17 november 2022
    Ook hier dus koeien issue. En ja foto van jullie in die hot top lijkt me wel leuk
  4. Cathelijne:
    17 november 2022
    Helemaal buiten je comfortzone gegaan; je overgegeven aan een vermaak dat je nog niet kende! Goed zeg, ervaring rijker dus. Het scheelt echt wel of je nou een regendag hebt of een zonnige dag. Maakt toch het verschil als ik dat zo lees. Ik beaam dat wel.
  5. Dominique:
    19 november 2022
    Haha Frying Pan Lake, geweldig! Wat een natuurgeweld, mooi die foto's idd met heel veel kleuren. Ik dacht dat jullie met je bootje over het 70 Gr meer voeren en vroeg me af wat is dat voor type boot dan?! Maar jullie voeren over een ander meer, haha.