18 november vrijdag 2022, Coromandel

18 november 2022 - Coromandel, Nieuw-Zeeland

Dank weer voor alle reacties. Leuk te lezen dat jullie meeleven met onze comfort zone en de zwavelreuk die wel meeviel, of de vreemde kunstwerken van golfplaten😀. Vandaag vrijdag hadden we een dag naar eigen keuze in te vullen. Helaas zijn de weersvooruitzichten ronduit slecht, voor de komende week zelfs……. Opgestaan om 8.15 uur en zelf voor ontbijt gezorgd, vers fruit met muesli en yoghurt. Daarna nog toast met kaas, geen eieren. We besloten, vanwege de regen, een tochtje in de buurt te maken. De temperatuur is goed, ca 20 Gr en vochtig. Het schiereiland Coromandel Peninsula heeft een spectaculaire kust met prachtige stranden, bosrijke bergen en oude goudstadjes. Rondom 1852 is er nabij Coromendal goud gevonden waardoor Europe kolonisten zich er vestigden. Duizenden trokken naar de goudvelden maar die waren na enkele tientallen jaren uitgeput. Daarna nam de kap van de Kauri (verderop hierover meer) de plaats van het goud in.
Vanuit ons huis over de highway 309, een weggetje met half verharding, gereden. Eerste stop was Water Works, een grappig themapark met water, bedoeld voor kinderen maar ook volwassen zouden het moeten kunnen waarderen aldus de capitoolgids. We waren er net na 10en en het was open, dus prima om met koffie te beginnen. Daarna door park gelopen, was inderdaad erg grappig, allerlei speelse attributen met water, die in beweging kunnen worden gebracht door aan wielen te draaien of pompen in beweging te zetten. Soms werd jezelf daarbij onverwacht ook nat gespoten. Dat alles onder het mom van een grap. Vreemde figuren zaten op fietsen waarbij de trappers in beweging werden gebracht door waterkracht. Vernuftig. Gelukkig was het even droog. Daarna doorgereden over de smalle en bochtige weg naar de Waiau waterval. Een mooie niet al te grote waterval waar zelfs nog 2 dames in gingen zwemmen. Daarna doorgereden naar de andere kant van het schiereiland, naar Whitianga. We dachten even nog in dit plaatsje langs de zee te kunnen lopen maar op de een of andere manier hebben we dat gemist. Wat overigens opvalt is dat veel plaatsjes aan de zee eigenlijk niets met die zee doen, geen boulevardje of iets dergelijks. Doorgereden langs de zeer fraaie kust, witte strandjes, baaitjes, groene of rotsachtige heuvels en een enorme slingerweg. In Kuaotunu gestopt voor een bakkie. Lekker op terrasje. In de verte boven de baai de grijze regenwolken. Toen we weer in de auto stapten begon het weer te regenen. Het tochtje over de Cliffen viel letterlijk in het water. Het had geen zin dus omgedraaid en terug naar Coromandel. Inmiddels weer wat droger, jammer dat het slecht weer is want de omgeving is prachtig. In Coromandel nog een kleine wandeling langs de kust gemaakt bij Long Bay. Daar ook door het Kauri park gelopen. De Kauri is een boomsoort dat in NZ thuishoort. 95% van de Kauri bomen is gekapt en verdwenen. De overheid probeert deze boom weer terug te krijgen. De Kauri komt in het noordelijke deel op het Noorder eiland voor. Ze worden tot wel 2500 jaar oud!! Na 800 jaar is de boom volgroeid. Voordat we het bos ingingen moesten we onze schoenen schoonmaken en op een mat desinfecteren. Er stond inderdaad 1 zeer grote en oude Kauri boom en veel jongere bomen. De houtsoort is zo hard dat je er nagenoeg geen spijker in kunt slaan. Terug in Coromandel nog een een barretje bezocht en boodschappen gedaan voor avondeten. Ook onze wandeling/excursie voor morgen gereconfirmeerd. Om 16.15 u waren we weer thuis om nog 1 wasje te draaien, het droogt vanwege de regen niet echt snel. Eten geprepareerd en geborreld, buiten op ons verandaatje. Allemaal nieuwe belevenissen. Het huisje waar we zitten is niet echt goed uitgerust met spullen, een strijkplank met ijzer dat zo in de Hobbitfilm kan thuishoren en de keuken is ook niet echt comfortabel ingericht. Effin we doen het ermee, niet klagen we zijn immers op reis. Buiten gegeten en daarna nog even naar strand gelopen, althans we dachten vanuit ons huis naar het strand te kunnen lopen. Dat lukte niet, maar het was droog en we hadden wel mooi uitzicht op beide kanten van de baai. Toch nog even in de auto gestapt om nog beter de zon onder te zien gaan maar de wolken waren ons voor. Terug in huis buiten gezeten maar vanwege de muggen naar binnen en ons verslag gemaakt.

1. Carla:
    18 november 2022
    Bij Coromandel kun je mooi lopen naar Chatedral Cove. Handboek mee is handig. En vergeet je niet als je richting Auckland gaat even naar het openbaar toilet in Kawakawa te gaan? Dat is echt een must see.
  2. Carla:
    18 november 2022
    Naschrift :-). Bij Opoutere hebben wij heel veel dolfijnen gezien. Ik weet niet hoe jullie straks terugrijden maar als je langs de oostkust rijdt kom je er langs.
  3. Carla:
    18 november 2022
    Naschrift :-). Wij hebben bij Opoutere heel veel dolfijnen gezien. Ik weet niet hoe jullie straks terugrijden maar als je langs de oostkust rijdt kom je er langs.
  4. Carla:
    18 november 2022
    Handboek = handdoek. En jammer dat je reactie niet kunt aanpassen of verwijderen. Nu wel erg veel van ons 😁😁
  5. Cathelijne:
    19 november 2022
    Mooi verhaal weer. Wel echt jammer dat het weer jullie wat tegen zit. Heeft dat met het seizoen te maken?