22 oktober 2022 Mount Cook

22 oktober 2022 - Lake Tekapo, Nieuw-Zeeland

Vanacht vergeten naar buiten te gaan, wel even door sterrenhemel gezien. Werkelijk schitteren. Om 9.00u ontbijt. Onze kamer bevindt zich in het gedeelte van de eigenaar die in Auckland woont, Andy een Chinees die hier 6 jaar woont, runt de zaak een beetje. Hij zorgde ook voor het ontbijt in de woonkamer van de eigenaar. Zelf gebakken brood, gebakken in de pan met daartussen wederom spek en ei. Maar, wel heel erg lekker. Daarnaast veel vers fruit. Hij liet nog foto's zien die hij 's nachts had gemaakt van de sterrenhemel.  Onvoorstelbaar. Het had vannacht gevroren, was nog erg koud maar de zon scheen en het was strak blauw. Wat een mazzel hebben we toch. Op naar Mount Cook, een plaatje (2 huizen en een heel groot hotel) aan de voet van de berg die dezelfde naam draagt. Het was ongeveer 1 uur rijden, 100km. Buiten was het nog 8 graden. De route was wederom prachtig, hoog vlaktes ( ca 750 m) met een enkele boom en veel geel gras. Hier is de lente nog aan het doorbreken. De lammetjes zijn net geboren en een stuk kleiner dan bij Christchurch. De hoogvlakten worden omzoomd met bergen waar nog wat winter sneeuw op ligt. Na ongeveer 1/2 uur rijden bereikte we Lake Aoraki. Hier moesten we bijna 3/4 omheen rijden. In de verte de bergketen van de mount Cook. Prachtig gezicht, het blauwe meer, de witte sneeuwbergen. Wat opvalt is het wijdse karakter, daarnaast weinig bomen. We reden nog ca. 1/2 uur langs het meer steeds dichter naar de berg. Mount Cook is de hoogste berg van NZ, 3754 m. Op het einde van de weg onze auto geparkeerd. Het was enorm druk. De Hooker Valley track die we hebben gelopen, is enorm populair en één van de mooiste eenvoudige tracks van NZ. Dat was te merken. De bergen om ons heen zijn ongeveer 3000m hoog maar nog volledig bedekt met sneeuw en ijs. De vegetatie lijkt op de vegetatie in de Alpen maar dan wel op 2000m terwijl we hier op 750 tot 850 m lopen. Af en toe ook yucca's te zien. Dat verraadt toch een ander klimaat. De strak blauwe lucht completeerde het schitterende uitzicht. De Hooper track gaat naar het Hooper gletsjer meer, 1 1/2 uur heen en ook weer terug. Een prima breed pad met 3 grote hangbruggen om de riveren over te steken. We vertrokken om ca 11.15 u. Ongeveer halverwege maakt het pad een bocht en loop je zo op de majestueuze Mount Cook af. Prachtig en nogmaals wat boffen wij met het weer en het feit dat het voorjaar is en er nog veel sneeuw ligt. Bij het Hoopermeer aangekomen foto's gemaakt en genoten va het uitzicht. Inmiddels korte broek aan want het was erg warm. In het meer dreven nog grote afgebroken ijsblokken van de gletsjers. Om 13.00 u weer terug gelopen naar de auto die we om 14.15 u bereikte. In de auto gestapt en terug gereden langs het meer. Bij een helikopter vliegveld (voor rondvluchten rond de Mount Cook) gestopt en wat gedronken met wederom een prachtig uitzicht op de bergen. Daarna richting Lake Tekapo. Imiddels was het 20 gr. Ook ons terrasje in de zon cola gedronken. Zometeen weer uit eten. Ik stel me er wel iets van voor want de kaart belooft veel. Hoewel het nog volop zon is, zal het wel binnen eten worden. Het koelt snel af.

Dank weer voor de reacties op onze verhalen. Morgen belooft weer een mooie dag te worden.

1. Marga:
    22 oktober 2022
    Prachtig hoor en schitterende foto’s!
    Heel veel plezier nog!
    Lieve groet
  2. Erna:
    22 oktober 2022
    Wat een mooi uitgebreid verslag. Erg leuk om te lezen en de foto s te bekijken. En wat zijn jullie actief 😅😅 Fijne tijd nog.
  3. Cathelijne:
    24 oktober 2022
    WAUW! Geweldig. Wat een enorm temperatuurverschil op 1 dag. Start met 5 en loopt op naar 20.