24 oktober 2022, Lake Tekapo naar Dunedin (Otago Penninsula)

24 oktober 2022

Gisterenavond dus weer naar het dorpje gelopen om te eten. Het werd Jade Palace, een Chinees restaurant met foto’s van de gerechten op de menukaart. De zaak was niet aangekleed of ingericht. Alleen tafels met stoelen, ingepakt met stof omwikkeld. Niet gezellig maar, voor zover onze kennis van de Chinese keuken rijkt (behalve de nummers 83 en 84 op de kaart van onze Chinees / Indische restaurants in Nederland) erg lekker. Er zaten ook veel Chinezen. Ons idee is dat er veel Chinezen werkzaam zijn in NZ. Ook in onze B&B. Andy komt uit Shanghai en is 6 jaar geleden met vrouw hier naartoe gekomen. Terug gelopen naar ons B&B en wat lezen om vervolgens te gaan slapen. De wind was behoorlijk aangewakkerd, schuimkoppen op het meer. ‘s Nachts zijn nog de tuinstoelen omgewaaid door de wind.
Om 8.00 u opgestaan en het heerlijke ontbijt van Andy gekregen. Wij zijn de enige gasten die ontbijt krijgen. De andere gasten moeten het zelf regelen maar daar is de kamer voor uitgerust. Andy vertelde dat de eigenaar moet toeleggen op dit ontbijt voor ons. Hij (Andy) krijgt $NZ 28 per uur en is in totaal 2 uur ermee bezig. M.a.w. Nooit kostendekkend. Nog andere (nutteloze ) weetjes: Lake Tekapo heeft 538 inwoners (2018), is op 751 m hoogte gelegen en is de 3e droogste plek van NZ met 538 mm neerslag per jaar.

Om 9.45 u zijn we vertrokken. De wind was wat gaan liggen maar het was wel bewolkt en 17 graden. De vooruitzichten gaven sneeuw voor de avond aan, goed om weg te gaan. Het was niet druk onderweg en we reden het eerste deel als 2 dagen hiervoor naar Mount Cook. Op enig moment links aangehouden, de lucht werd grijzer en naar verloop van tijd begon het te regenen. De wolken hingen laag. Aan de begroeiing merkte je dat je lager kwam, het voorjaar tegemoet met de bekende gele brem (die naar Cocos ruikt) en bomen die blaadjes krijgen. Heel fris groen. Het eerste deel ook nog langs wat meren gereden die allemaal ook voor energie-opwekking gebruikt worden. In het begin kwamen we ook nogal wat old timers tegen. In Lake Tekapo was een soort happening hiervoor georganiseerd? Na 2 uur rijden kwamen weer op de kustweg uit. Gestopt bij Moeraki. Deze kustplaats staat bekend om zijn Moeraki Boulders. Dit zijn vrijwel perfect ronde grijze keien met een omtrek van soms wel 4 m die verspreid op het strand en de zee liggen. Ze zijn zo’n 60 miljoen jaar op de zeebodem ontstaan toen kalkhoudende zich ophoopten rondom een harde kern. Ondanks de regen toch even fijn om over het strand te lopen en deze rare dingen te bewonderen. Vervolgens weer verder door de regen gereden. Het was een heuvelachtig gebied dat we doorkruisten met links de zee. In de berm stond ook pampasgras. Jammer van het weer want het moet volgens ons erg mooi zijn. Het leek een beetje op Engeland. Uiteindelijk Dunedin bereikt, de 2e grootste plaats van het zuidelijke eiland en tevens toegangspoort tot het schiereiland waar wij de komende 3 dagen zullen verblijven. De weg op dit schiereiland is erg smal en bochtig. De vele heuvels en baaitjes en inhammetjes maken het tot een prachtig natuurgebied. Uiteindelijk leidde Google ons via de niet geëigende route naar ons huis over onverharde, stijle en smalle weg. Lees extra uitdagend vanwege de regen die gevallen was. Om 15.45 u arriveerden we. Een eco lodge in de middle of nowhere. De Eigenaar verwelkomde ons. Het is een prachtig huis omgeven door een prachtige tuin met bloeiende rhododendrons en bloesembomen. Vanuit het huis uitzicht op een van de baaitjes van het schiereiland. Snel spullen naar binnen gebracht en naar het dicht bijzijnde dorpje gereden om wat spulletjes te halen voor avondeten. Het ontbijt was inmiddels al gebracht, eieren van de eigen kippen, zelf gebakken brood en eigen gemaakte jam, marmelade en nog wat dingetjes. Oh ja, vanuit de douche badkamer kijk je door een glazen wand zo naar buiten, over de baai. De eigenaar zij dat je je geen zorgen hoeft te maken dat ze je zien, er woont toch niemand in de buurt😀. Het dorpje stelt ook niet veel voor (voor degene die het wilt opzoeken : Portobello Village. De supermarkt is 25 m2. De restaurantjes zijn gesloten t/m woensdag. Thuis thee gedronken met een koek en dit verslag gemaakt plus plannen voor morgen. Vooruitzichten zijn goed morgen, dus schiereiland en Dunedin bekijken. Woensdag wordt weer een regendag.

1. Cathelijne:
    24 oktober 2022
    Jullie lodges lijken erg goed te zijn, de adresjes wil ik wel hebben ;-). Die hut in Dunedin met al dat glas is fenomenaal. Je kan de hele dag binnen zitten en alleen maar van het uitzicht genieten. Lekkere plek om je reisverslag te maken en ook wel fijn dat je een keer zelf kan koken. Ik geniet van de verhalen.
  2. Dominique:
    24 oktober 2022
    Bijzonder die Mouraki boulders! En wat gaaf zo'n douche met uitzicht;)
  3. Wilco:
    24 oktober 2022
    Als het morgen een mooie dag wordt, zou ik jullie willen adviseren om het schiereiland en oa Harrington Point mee te pakken. De kustlijn is spectaculair en daar zijn ook de Konings Pinguïns te bewonderen. Je kunt een excursie boeken die je nog dichter bij de pinguïns en zeehonden brengt
    Dunedin is ook met regen goed te doen, toen wij er waren regende het ook.
  4. Marlies:
    24 oktober 2022
    O ja, de Moeraki boulders! En de pinguïns en zeehonden inderdaad! En de albatrossen eventueel (Otago Peninsula). Er is zoveel te zien en te doen! We reizen met jullie mee en ondertussen komen voelbaar en zichtbaar weer allerlei herinneringen naar boven.
    Bijzondere logeeradresjes hebben jullie ook, heel leuk!
  5. Marilou Looman:
    25 oktober 2022
    Wat een apart gezicht zeg, die Mouraki boulders!
  6. Annemiek:
    6 november 2022
    Prachtig verslag Hans en Renee. Wat een bijzondere reis en wat je ook allemaal hoort over de bevolking. Super romantisch zo’n onderkomen in de middle of nowhere.