30 mei, donderdag Tokyo naar Matsumoto

30 mei 2019 - Matsumoto, Japan

Opgestaan en op kamer ontbeten. Spullen gepakt en om 9.00 u stonden we in de hal van het hotel. Vandaag van Tokyo naar Matsumoto, de toegangspoort tot de Japanse Alpen. Hoogte punt in het 16e eeuwse, nog authentieke kasteel.

We reden ongeveer 1 uur om Tokyo uit te komen over highways en andere doorgaande routes. Het was niet superdruk maar toch, af en toe wat file. Uiteindelijk reden we de bebouwde aglomeratie uit en werd het bergachtiger. Meteen werd het rustig. We hebben de hectiek achter ons gelaten. Het was redelijk zonnig weer, wel wat wolken. De 4baans weg was prima, af en toe tunnels en viaducten. Na 1 1/2 uur gestopt voor koffiebreak. Het was te bewolkt om vanaf dit punt de mount Fuji te kunnen zien helaas. Koffie gekocht uit automaat. Alleen in Japan zijn deze apparaten hun tijd ver vooruit. Wat je niet allemaal aan soorten koffie kunt bestellen en vervolgens nog kunt aangeven hoeveel gram suiker of ml melk je wilt. Vervolgens betaal je ( met metrokaartje of cash) en onder het genot van een melodietje wordt de koffie bereid.

Na 20 min reden we verder. Ons Japanse gidsje vertelde nog het een en ander en liet dvd’s zien van mount Fuji.om 12.00 u was het tijd voor een lunch. Een prima restaurant langs de snelweg met mooi uitzicht over een meer, de bergen en de plaats waar Seiko zijn hoofdvestiging heeft. Heerlijk op terras tosti (!) en fris gedronken. Lekker in zon. Eindelijk een terras. Dat kom je hier niet veel tegen. Vervolgens doorgereden naar één van de grootste wasabi boerderijen van Japan. Wasabi is een moeilijke plant om te kweken, hij vraagt om zeer zuiver water (in dit geval direct uit de bergen) en speciale grond. Het ontkiemen van een zaadje duurt 3 maanden en vervolgens kan je pas na 2 jaren de wortel oogsten. Zie foto Tijdens de groei, de plant staat in het water, worden er netten gespannen om de plant te beschermen tegen de zon. De boerderij oogst jaarlijks ca 2 ton aan wasabi. De wortel wordt geraspt waarbij enzymen vrijkomen die reageren met andere stoffen uit de plant. Hoe fijner er geraspt wordt hoe meer enzymen vrijkomen en hoe scherper de wasabi wordt. Het is een erg kwetsbare plant, die niet langer dan 3 dagen goed blijft. De wasabi in Europa is fake, soja met wasabi poeder. In Londen zijn ze doende wasabi te kweken, maar dat lukt mondjesmaat. Kregen een geinige rondleiding over de kwekerij/boerderij. Na afloop wasabiproducten geproefd, zoal wasabi ijs, mwahhh, wasabi kaas, wasabi rijst, gefragmenteerde wasabi, etc. Al met al een leuke kennismaking met wasabi. Ik moet zeggen dat de vers gemaakte wasabi een stuk milder maar ook smakelijker proefde dan die ik ken van bij de sushi.

Daarna in bus naar Matsumoto. Dit was nog ca 20 min rijden. Prima hotel in Matsumoto dicht bij het kasteel. Bagage in kamer gezet en om 15.15 u richting kasteel. Zon scheen en bergen waren uit de wolken.

Het kasteel lag prachtig in een park met slotgracht. Het telde 6 verdiepingen in Japanse stijl, gebouwd in de 16e eeuw en tot op heden niet ten prooi gevallen aan brand, oorlog of anderszins. Ticket gekocht en bij binnenkomst van het fort, een grote donjon ( = verstevigde toren) moesten de schoenen uit. We zijn de donjon omhoog geklommen en op iedere verdieping een miniatuur tentoonstellinkje over indertijd gebruikte wapens, gebruiksvoorwerpen, etc. De trappen waren stijl en smal. Op het hoogste punt was het uitzicht mooi op de stad en de bergen maar ook op de daken van de lager gelegen verdiepingen. Op de punten van het dak stonden Kanchi’s (= soort vis)

Daarna naar museum waar voorwerpen uit vorige eeuwen op gebied van gebruik, handel, ed werden tentoongesteld. Konden er weinig kaas van maken want uitleg was alleen in Japans. Waarom we er daarom naar toe moesten.....

Met Renate de reisbegeleidster en Berrie en Margo verder gelopen, langs kasteel met prachtige weerkaatsing in slotgracht, naar een oud schoolgebouw. Dit bleek het oudste en eigenlijk eerste schoolgebouw van Japan te zijn. Helaas was het al dicht. Toch mooie houten gevel. Deed een beetje Hollands aan. Met vijven terug het plaatsje in en biertje gedronken. Daarna naar restaurantje en lekkere gegrilde spiesjes gegeten. Na het eten via kasteel, maar nu verlicht, terug naar hotel. Prima dag gehad.

1. Annemiek:
    31 mei 2019
    Leuk verhaal over wasabi. En zo te lezen.mooie dag gehad.
  2. Peter-Paul:
    31 mei 2019
    En mooie foto's. Zagen jullie de Mount Fuji nog helemaal?
  3. Williekaspers:
    Renee. Neem de koffiemachine maar mee voor Bilthoven
  4. Mariëtte H.:
    31 mei 2019
    Interessant verhaal en mooie foto van de wasabi. Zo leer je toch iedere dag weer wat bij!
  5. Renée:
    Welke koffiemachine?
  6. Renée:
    1 juni 2019
    Helaas was de Mount Fuji niet zichtbaar. In de winter is dat meestal wel!