4 juni, dinsdag Kyoto

4 juni 2019 - Kyoto, Japan

Onze laatste dag in Kyoto, vrij te besteden. De tempelmoeheid begint toe te slaan. Ondanks dat staan er toch weer een paar op het programma. Het is bewolkt maar de zon schijnt ook. We gunden ons wat extra slaaptijd dus om 8.00 u opgestaan. Ontbeten op de kamer. Om 9.00 u naar station en met metro eerste stuk afgelegd richting Kinkaku-ji tempel, oftewel de gouden tempel. Op metro station overgestapt op lokale bus. Systeem is eenvoudig, instappen achterin en uitstappen voorin bij chauffeur. Hier betaal je cash 230 yen of checkt uit met je kaart (die wij al in Tokyo hebben aangeschaft en verscheidene malen hebben bijgevuld, omdat je naast OV ook drankautomaten, toegangsbewijzen ed kunt betalen. Handig systeem. Dat bijvullen was in begin nog een dingetje omdat ons Japans nog niet goed is maar uiteindelijk weet je hoe het werkt en zie je opeens ook een knop die alles in het Engels uitlegt. Niet dat dat veel helpt maar op de automaten beginnen lampjes in volgorde te knipperen en dat helpt! Effin aangekomen bij de tempel uitgestapt en met de mensenmassa meegelopen richting entree. Met name veel schoolklassen. Alle leerlingen hier in Japan keurig in uniform, jongens vaak stropdas, meisjes keurig in rok. Lijkt de bijbelbelt wel.

De Kinkaku-ji tempel wordt ook wel de gouden tempel genoemd, omdat de bovenste 2 lagen met bladgoud bedekt zijn. De tempel is gebouwd door een Shogun die op 37 jarige leeftijd zijn militaire plichten verruilde (maar niet zijn macht) voor het bestaan als monnik ( 1358 - 1408). De tempel was oorspronkelijk zijn huis maar beval dat na zijn dood dit huis moest worden verbouwd tot tempel. De tempel is gelegen nabij een grote vijver in een fraaie Japanse tuin. Hilarisch hoeveel toeristen hier over elkaar heen struikelde om de mooiste foto’s te maken. Je kon niet dicht bij de tempel komen. Iedereen moest of een selfie of met een groepje op de foto met als achtergrond de tempel, of weer een ander groep toeristen of schooljeugd. Als je hier doorheen keek was het toch wel mooi. De tempel is in 1950 door brand verwoest en daarna weer opgebouwd. Op het dak schittert een gouden feniks. Verder in file door de tuin gelopen en binnen de 30 min stonden we weer buiten. Met de bus terug naar metrostation en door naar de wijk Gion waar we eergisteren ook al waren (wijk met de Geisha’s). Met OV gaat het een stuk sneller en is minder vermoeiend. Uitgestapt bij Sanjostation en schuin tegenover bij Starbucks (ja ja) koffie met koek genuttigd. Helaas ook hier weer binnen hoewel de temperatuur buiten gewoon warm is. Eerst door Ponto Cho gelopen (smal straatje waar we vanavond op terras aan rivier willen gaan eten) en daarna richting Yasakaheiligdom door drukke winkelstraat onder soort arcade. Hier waren luxe tot zeer luxe traiteurs maar ook gewone souvenierstenten. Bij de tempel weer trappen op en het complex binnen gegaan. Overal is het druk en zijn mensen druk aan het doen. Wat in deze wijk vooral opvalt zijn de vele Japanners gekleed in kimono, we ontdekten dat hier ook weer winkeltjes waren waar je dit kunt huren. Waarschijnlijk vanwege de vele tempels met ieder zijn eigen ding, is dit belangrijk voor de Japanners. De echte lopen dan ook nog op een soort ongemakkelijke houten slippers. Als je geluk hebt spot je tussen dit alles door wel nog een echte geisha. Wij hadden dit geluk niet, waarschijnlijk te weinig tempels bezocht.

Hierna door een park verder gelopen richting Chion-in tempel. De Samson (poort) van deze tempel is de grootste van Japan (heerlijk, weer een record). Ik moet zeggen, het was een indrukwekkende poort. Hij staat symbool voor de superioriteit van de boeddhistische Jodosekte. De grote zaal was “under construction” een kleinere zaal was zonder schoenen toegankelijk. Eigenlijk is klein ook erg mooi, een kleine gouden boeddha, menselijke maat en serene rust. Verder over het tempelcomplex gedwaald en telkens weer mooie tafereeltjes van kleine tuintjes met water, geknipte bomen of tempeltjes met de kenmerkende daken. Verder gelopen door de wijk Gion richting Kodaiji tempel, een Zen tempel. Entree betaald en door het tempelcomplex gedwaald. Alle tempels liggen hier tegen de heuvels in een bosrijk gebied, de bebouwing van de stad gaat hier naadloos over in parkachtig bos. Daardoor zijn de tempeltuinen vaak bijzonder mooi met hoogte verschillen, watervalletjes, etc. Alle tempels lijken natuurlijk op elkaar, hebben hetzelfde basispatroon maar toch. Na ook hier weer rondgedoold te hebben verder door de smalle straatjes met de vele winkeltjes geslenterd. Een 5 verdiepingen tellende pagode gepasseerd en veel gedronken en ijs gegeten. Het was warm en vochtig.(30 gaden) Grappig hoe zo een grote stad zo veel verschillende wijken met eigen karakter kan herbergen. Als je hier loopt waan je je haast in een dorp met te veel toeristen, maar er zijn ook buurten met grote en hoge gebouwen die een heel ander en moderner karakter uitstralen.

Terug naar beginpunt gelopen en op de bus gestapt. We waren moe en verzadigd. Vanavond willen we nog terug om hier te eten dus even in hotel bijtanken met een biertje en aan ons verhaal werken. De appjes van onze reisbegeleidster komen al binnen voor morgen. Om 7.00 u bagage inleveren. De komende 2 dagen alleen handbagage.

Nou we zijn weer terug van het avondeten. Om 17.30 u met Subway naar station Sanjo gegaan nabij Ponto Cho gegaan, zoals de bedoeling was. Op terras aan het water eten was een beetje te prijzig vonden wij,dus hebben we aan de binnenzijde van het straatje gegeten. Bij één restaurant waar we naar binnen gingen bleek dat we onze schoenen hadden moeten uitdoen. Dat hadden we dus niet, dus complete paniek brak uit. Hier hebben we dus niet gegeten. Wel bij een ander tentje, mochi, is geperste rijst in de consistentie van kaasfondue. Dat kon met allerlei dingen erbij, zoals vlees, vis, of vegetarisch. Was erg smakelijk. Het was een soort tapas eten. Tot slot nog wat gefrituurde camembert besteld maar dat duurde wel erg lang, ober op z’n Japans vijf keer door het stof en na nog een extra biertje aangeboden kwam het dan toch. Was erg lekker. Daarna in donker nog wat door het straatje gelopen met mooie lampjes. Kochten nog wat typische gevulde bladerdeeg hapjes, gevuld met chocolade, custard, boter, ... we gaan het morgen uitproberen. Met metro terug, bij 7Eleven ontbijt gekocht voor morgen en om 21.15 u weer in hotel. Spullen voor morgen geselecteerd en bijtijds slapen. Morgen met trein richting Koyosan. We overnachten in een klooster en moeten daar traditionele kleding dragen. Foto’s zullen wel lachen zijn, svp in kader van privacy niet verspreiden. Overmorgen richting Hiroshima.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Cathelijne:
    4 juni 2019
    fascinerend hoor! volgens mij staat er in Kyoto een hele grote pumpkin van Yayoi Kusama. ergens bij het water. Gezien toevallig?